Przebóstwienie człowieka następstwem Wcielenia. Perspektywa chrystologiczna kard. Christopha Schönborna
Przemysław Artemiuk
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Teologicznyhttps://orcid.org/0000-0001-5337-0329
Abstrakt
W artykule autor ukazuje tajemnicę przebóstwienia człowieka, zgodnie z myślą Ch. Schönborna, jako następstwo Wcielenia. Idea theosis, charakterystyczna dla teologii wschodniej, współbrzmi harmonijnie z tajemnicą Wcielenia. Chrześcijańskie pojmowanie theosis nie ma nic wspólnego z samoubóstwieniem człowieka, jest raczej uwolnieniem się od fałszywego obrazu Boga, aby otworzyć się na pełne bogactwo życia trynitarnego. Celem Wcielenia jest przebóstwienie człowieka – po to bowiem Bóg stał się człowiekiem, aby człowiek mógł zjednoczyć się na wieki z Bogiem. Przebóstwienie człowieka oznacza jego „usynowienie”, bowiem Chrystus przychodząc na ziemię nie chciał zmienić czy zastąpić ludzkiej natury, pragnął ją „doprowadzić” tam, gdzie była przed upadkiem, a więc według pierwotnego zamierzenia Stwórcy – do nieśmiertelności. Ch. Schönborn podkreśla, że przebóstwienie dokonuje się już tutaj na ziemi przez sakramenty Kościoła, które sprawiają nasze usynowienie w Synu, „odtwarzają” w nas Jego życie.
Słowa kluczowe:
przebóstwienie, Ch. Schönborn, WcielenieBibliografia
Artemiuk Przemysław. 2011. Chrystologia „zstępująca” kard. Christopha Schönborna. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Google Scholar
Balthasar Hans Urs von. 1939. Apokalypse der deutschen Seele. Die Vergöttlichung des Todes. T. III. Salzburg: Pustet Verlag.
Google Scholar
Congar Yves. 1968. „Człowiek i przebóstwienie w teologii prawosławnej”. Znak 169-170: 856‒857.
Google Scholar
Evdokimov Paul. 1996. Poznanie Boga w tradycji wschodniej. Patrystyka, liturgia, ikonografia. Tłum. A. Liduchowska. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Harnack Adolf von. 1950. Das Wesen des Christentums. Leipzig: JC Hinrichs’sche Buchhandlung.
Google Scholar
Hryniewicz Wacław. 1987. Chrystus nasza Pascha. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej. T. I. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Hołub Grzegorz. 2018. Ulepszanie człowieka. Fikcja czy rzeczywistość? Argumenty, krytyka, poszukiwanie płaszczyzny dialogu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Google Scholar
Kijas Zdzisław J. 2000. Przebóstwienie człowieka i świata. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Google Scholar
Kołakowski Leszek. 2000. Główne nurty marksizmu. Rozkład. T. III. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Królikowski Janusz. 2000. „Wcielenie Słowa – przebóstwienie człowieczeństwa. Elementy patrystycznej teologii przebóstwienia”. Vox Patrum 20: 367‒379.
Google Scholar
Łosski Włodzimierz N. 2007. Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego. Tłum. I. Brzeska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Mantzaridis Georgorios I. 1997. Przebóstwienie człowieka. Nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej. Tłum. I. Czaczkowska. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.
Google Scholar
Meyendorff John. 2005. Święty Grzegorz Palamas i duchowość prawosławna. Tłum. K. Leśniewski. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.
Google Scholar
Meyendorff John. 2007. Teologia bizantyjska. Historia i doktryna. Tłum. J. Prokopiuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Napiórkowski Andrzej A. 2007. Zbawienie, przebóstwienie czy usprawiedliwienie? Rozumienie jedności Boga i człowieka w Kościele rzymskokatolickim. W Kondycja człowieka. Red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, 116‒120. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Google Scholar
Nocoń Arkadiusz. 2015. „Przebóstwienie człowieka w pismach Jana Kasjana”. Vox Patrum 35: 185‒197.
Google Scholar
O’Collins Gerald. 2009. Jezus nasz Odkupiciel. Chrześcijańskie ujęcie zbawienia. Tłum. J. Pociej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Paluch Michał. 2006. Traktat o zbawieniu. Warszawa: Wydawnictwo Więź.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1987. Existenz im Übergang. Pilgerschaft, reincarnation, vergöttlichung. Einsiedeln-Trier: Johannes Verlag.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1997. Leben für die Kirche. Die Fastenexerzitien des Papstes. Freiburg-Basel-Wien: Verlag Herder.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1998. Boże Narodzenie. Mit staje się rzeczywistością. Tłum. W. Szymona. Poznań: Wydawnictwo W drodze.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1998. Die Christus-Ikone. Eine theologische Hinführung. Wien: Dom Verlag.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 2002. Gott sandte seinen Sohn. Christologie. Paderborn: Bonifatius Verlag.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 2007. Ziel oder Zufall? Schöpfung und Evolution aus der Sicht eines vernüftigen Glaubens. Freiburg-Basel-Wien: Verlag Herder.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1997. „Aporie der Zweinaturenlehre. Überlegung zur Christologie von Wolfhart Pannenberg”. Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie 24: 428‒445.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1980. „Immanentne und ökonomische Trinität. Zur Frage des Funktionsverlustes der Trinitätlehre in der östlichen und westlichen Theologie”, Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie 27: 247‒264.
Google Scholar
Schönborn Christoph. 1987. „Über die richtige Fassung des dogmatischen Begriffs der Vergöttlichung des Menschen”. Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie 34: 3‒47.
Google Scholar
Słomka Jan. 2009. „Ireneusz i przebóstwienie człowieka”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 42 (1): 97‒104.
Google Scholar
Szewczyk Przemysław M. 2010. Człowieczeństwo Logosu według Atanazego Wielkiego. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.