Arcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacja

Radosław Chałupniak

Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny
https://orcid.org/0000-0002-3873-5876

Abstrakt

Termin „sztuka potrydencka” używany jest w odniesieniu do powstającej po Soborze Trydenckim (1545-1563) sztuki sakralnej. Sztuka religijna XVI i XVII wieku włączyła się w działania związane z kontrreformacją, broniąc dogmatów Kościoła rzymskokatolickiego i polemizując z protestantami. W artykule podjęto ważne pytania: Dlaczego dzieła El Greco można zaliczyć do tzw. „przedstawień kontrreformacyjnych”? Jakie tematy i w jaki sposób poruszane tematy przemawiały na rzecz wiary głoszonej przez Kościół rzymskokatolicki? Na ile sam El Greco miał świadomość, że przez swoje arcydzieła bronił, uzasadniał i potwierdzał nauczanie tego Kościoła?

Klíčová slova:

El Greco, malarstwo, teologia, kontrreformacja.

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2019-12-23

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Chałupniak, R. (2019). Arcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacja. Studia Oecumenica, 19, 97–115. https://doi.org/10.25167/so.398

##libcom.authors##

Radosław Chałupniak 
https://orcid.org/0000-0002-3873-5876

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.


Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)