Uzasadnienie nierozerwalności małżeństwa w ujęciu protestanckim
Konrad Glombik
Uniwersytet Opolski, Wydział TeologicznyAbstract
The 500 anniversary of Reformation is an opportunity for reflexion on main contents of Protestant tradition and theology. One of detailed questions is the teaching on insolubility of marriage, which in general belief characterises the Catholic understanding of marriage. There is belief that Protestantism accepts divorces. Analysing the statements of Reformers, texts of theologians and ecclesial documents of the post-reformer tradition we come to belief that an essential element of understanding of marriage is its insolubility and strength, although in this same time divorces and the possibility of new marriage with the benediction of Church are acceptable. Topic of the presenting article is to show arguments for justification of insolubility of marriage in the Protestant tradition and theology. Taking in consideration the theology of creation and theology of salvation the Protestant contributions on marriage permit to distinguish three ways of justification of insolubility of marriage. The nature of marriage and aspects of life with it connected, especially the love between spouses and the will of God Creator towards marriage expressed in The Bible are mostly quoted arguments for insolubility and strength of marriage and are connected with the theology of creation. In the Protestant teaching on insolubility of marriage there is connection to the theology of salvation too. The example of it is the thinking of Karl Barth on marriage as a testimony of covenant between God and people. The presented arguments on insolubility of marriage in the Protestant tradition and theology can become an inspiration for comparative studies and for ecumenical dialogue towards the understanding of Christian marriage.
Schlagworte:
marriage, insolubility of marriage, divorce, Protestant tradition, theology of creation, theology of salvationLiteraturhinweise
BRUNNER E., Das Gebot und die Ordnungen. Entwurf einer protestantisch-theologischen Ethik, Tübingen 1932.
DUDZUS O. (red.), Bonhoeffer Brevier, München 1963.
FOBER B., Nierozerwalność małżeństwa w luterańskim porządku prawnym ze szczególnym uwzględnieniem prawodawstwa Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, „Annales Canonici” 8 (2012), s. 141–160.
GREEVEN H., Ehe nach dem Neuen Testament, w: G. KREMS, R. MUMM (red.), Theologie der Ehe, Regensburg – Göttingen 1969, s. 37–79.
HONECKER M., Grundriß der Sozialethik, Berlin – New York 1995.
JANKOWSKI S., Kwestia nierozerwalności małżeństwa w kontekście ekumenicznym, „Ateneum Kapłańskie” 139 (2002) z. 1, s. 126–145.
JASKÓŁA P., Jana Kalwina teologia małżeństwa, „Studia Oecumenica” 10 (2010), s. 173–190.
JASKÓŁA P., Małżeństwo w nauce pism wyznaniowych Kościołów reformowanych, „Roczniki Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 31 (2011), s. 243–250.
JASKÓŁA P., Problem małżeństwa w relacjach ewangelicko-rzymskokatolickich. Historia i perspektywy nowych rozwiązań (Ekumenizm i Integracja 29), Opole 2013.
KÄFER A., Von der kirchlichen Trauung wiederverheirateter Geschiedener aus evangelischer Sicht, w: M. GRAULICH, M. SEIDNADER (red.), Kirchliches Handeln angesichts von Scheidung und Wiederheirat (Questiones Disputatae 264), Freiburg im Br. 2014, s. 101–126.
KAŁUŻNY T., Nierozerwalność małżeństwa w optyce luterańskiej, „Sympozjum” 14 (2010) nr 1, s. 61–74.
LINK-WIECZOREK U., Um Gottes Willen heiraten? Überlegungen zur Theologie der Ehe in evangelischer Sicht, „Studia Oecumenica” 10 (2010), s. 191–208.
LOHFF W., Das neue Bild der Ehe in der evangelischen Theologie, w: H. HARSCH (red.), Das neue Bild der Ehe, München 1969, s. 20–36.
LÜTHI K., Das Eheverständnis des Protestantismus, „Theologisch-praktische Quartalschrift” 127 (1979) z. 1, s. 33–44.
MOLINSKI W., Theologie der Ehe in der Geschichte, Aschaffenburg 1976.
MOTYKA J., Luter o rodzinie i w rodzinie, w: E. OŁTARZEWSKA-WIEJA (red.), Z problemów Reformacji, t. VI, Bielsko-Biała 1993, s. 88–103.
PODZIELNY J., Cele związku małżeńskiego według Marcina Lutra, „Roczniki Teologii Ekumenicznej” 2 (2010), s. 145–155.
PODZIELNY J., Godność powołania małżeńskiego w ujęciu Marcina Lutra, „Studia Oecumenica” 9 (2009), s. 149–157.
PODZIELNY J., Nierozerwalność małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej, „Studia Oecumenica” 10 (2010), s. 209–216.
PODZIELNY J., Wizja małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej (Opolska Biblioteka Teologiczna 121), Opole 2011.
REICKE S., Ehescheidung, w: H. BRUNOTTE, O. WEBER (red.), Evangelisches Kirchenlexikon. Kirchlich-theologisches Handwörterbuch, t. I, Göttingen 1956, kol. 1016–1019.
ROBINSON N.H.G., Die Unaflöslichkeit der Ehe, „Zeitschrift für Evangelische Ethik” (1975) nr 19, s. 102–128.
SCHWARZ K., Die Ehe ist „ein weltlich Ding”. Anmerkungen zum österreichischen Eherecht aus protestantischer Perspektive, w: M. LIEBMANN (red.), War die Ehe immer unauflöslich?, Kevelaer 2002, s. 124–155.
TRANDA B., Ewangelicki pogląd na małżeństwo, „Przegląd Powszechny” 113 (1996) nr 1, s. 28–34.
WILKENS E., Ehe. IV. Dogmatisch, ethisch, w: H. BRUNOTTE, O. WEBER (red.), Evangelisches Kirchenlexikon. Kirchlich-theologisches Handwörterbuch, t. I, Göttingen 1956, kol. 1000–1004.
Authors
Konrad Glombikdr hab., prof. UO; ksiądz diecezji opolskiej Kościoła rzymskokatolickiego; kierownik Katedry Teologii Moralnej i Duchowości na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego; dyrektor Redakcji Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO; redaktor naczelny półrocznika „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego”.
Statistics
Downloads
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Konrad Glombik, Toleranz als eine sittliche Haltung , Studia Oecumenica: Bd. 13 (2013)