The Issue of the Immutability of Church Canonical Law in the Context of Contemporary Challenges
Jakub Kosticzuk
Abstract
Today we face a number of ethical issues that cause controversy in their assessment. Some of them had already existed in history, other have arisen as a result of the development of modern technologies. Problems that had existed before are in large part addressed in the canonical legacy of the Church. However, they are now subject to the new evaluation. This involves the question of immutability of canonical law. Since the canons relate to dogmatic teaching, they cannot be changed in matters of doctrine. Dogmas express what is unchangeable in Revelation, whereas canons express what is variable in the historical forms. Canons therefore should not be dogmatized. History shows that some canons in the changing historical conditions became obsolete, also the new ones were formed. In some cases – although a few only – canons were changed. But this always happened in order to help a man in the pursuit of salvation. Therefore theologians developed different opinions on the concept of the immutability of canons. Despite the enormous canonical legacy, in case of new challenges there is not always a specific normative designation. According to the ancient practice, the Church should as soon as possible give answers to the burning is- sues to eliminate ambiguous and incorrect assessment of new phenomena. All this proves that the canonical works cannot be considered completed.
References
Афанасьев Н.Н., Неизменное и временное в церковных канонах, в: Живое предание Православие в современности, Paris: YMCA-PRESS b.r.w. Алфавитная синтагма М. Властаря, перев. с греческого Н. Ильинского, Москва 1996.
Google Scholar
Baron A., Pietras H. (oprac.), Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, Kraków 2001.
Google Scholar
Bóg żywy. Katechizm Kościoła Prawosławnego, Kraków: Wydawnictwo WAM 2001.
Google Scholar
Evdokimov Paul, Prawosławie, tłum. J. Klinger, Warszawa: PAX 2003.
Google Scholar
Harakas Stanley, Kościół prawosławny wobec kwestii moralnych, w: K. Leśniewski, J. Leśniewska (red.), Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia, Lublin 1999, s. 257–280.
Google Scholar
Jan Chryzostom, Homilie na Ewangelię według św. Mateusza, Kraków 2000.
Google Scholar
Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, tłum. A. Znosko, Warszawa 1978.
Google Scholar
Kostiuczuk Jakub abp, Bogoczłowieczeństwo Chrystusa w tekstach liturgicznych świętego Jana Damasceńskiego, Białystok 2014.
Google Scholar
Kostiuczuk Jakub abp, O Tajemnicy zbawienia, Białystok 2013.
Google Scholar
Łosski Włodzimierz, Teologia Mistyczna Kościoła Wschodniego, tłum. M. Sczaniecka, Warszawa: PAX 1989.
Google Scholar
Maximos (Aghiorgoussis) bp, Wiara Kościoła, w: Kościół prawosławny wobec kwestii moralnych, w: K. Leśniewski, J. Leśniewska (red.), Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia, Lublin 1999, s. 25–48.
Google Scholar
Pelikan Jarosław, Powstanie wspólnej tradycji (100–600), t. I, tłum. M. Hoffner, Kraków: WUJ 2008.
Google Scholar
Sztafrowski Edward, Podręcznik prawa kanonicznego, t. I, Warszawa: ATK 1986.
Google Scholar
Authors
Jakub KosticzukStatistics
Downloads
License
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.