Sumienie w Veritatis splendor i Amoris laetitia
Analiza teologicznomoralna
Abstrakt
Artykuł przedstawia różniące się koncepcje sumienia w encyklice Jana Pawła II Veritatis splendor i adhortacji apostolskiej Franciszka Amoris laetitia. Autorka podważa
argument dyskontynuacji między tymi dokumentami i opowiada się za hermeneutyką komplementarności. Umożliwia to otwarcie dla dialektyki teorii i praktyki adekwatnych przestrzeni myślowych, w których można rozwinąć często pomijaną i zapomnianą wieloaspektowość
chrześcijańskiego pojęcia sumienia. Ze wzajemnej refleksji Veritatis splendor i Amoris laetitia wyłania się koncepcja sumienia, która może wyrazić zakres pojęcia sumienia i jednocześnie charakter dynamiczny i witalny nauczania kościelnego.
Słowa kluczowe:
Gewissen, Amoris laetiitiaBibliografia
Bormann Franz-Josef. 2019. Gewissen. Herausforderungen zwischen lehramtlicher Marginalisierung und Inflationierung. In Kirche und Welt - ein notwendiger Dialog. Stimmen katholischer Theologie (Quaestiones Disputatae 300). Hg. Johanna Rahner, Thomas Söding, 339–361. Freiburg: Herder.
Google Scholar
Brugger E. Christian. 2018. ‘Amoris Laetitia’ vs. ‘Veritatis Splendor’: You Say You Want a Revolution? https://www.ncregister.com/commentaries/amoris-laetitia-vs-veritatis-splendor-you-say-you-want-a-revolution (18.05.2022).
Google Scholar
Chalmers Stuart P. 2014. Conscience in Context. Historical and Existential Perspectives, Oxford – Bern: Perter-Lang-Verlagsgruppe.
Google Scholar
Delicata Nadia. 2017. “Amoris Laetitia and Veritatis Splendor on the ‘Object of the Act’”. Melita Theologica 67 : 237–265.
Google Scholar
Franziskus. 2020. Enzyklika Fratelli tutti. Über die Geschwisterlichkeit und die soziale Freundschaft, Bonn: Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz (Verlautbarungen des Apostolischen Stuhls Nr. 227).
Google Scholar
Golser Karl. 1989. Das Gewissen als ‚verborgenste Mitte im Menschen‘. In Grundlagen und Probleme der heutigen Moraltheologie. Hg. Wilhelm Ernst, 113–137. Würzburg: Echter Verlag.
Google Scholar
Hilpert Konrad. 2021. Die Diskussion über den Missbrauch in der Theologie von 2010 bis 2020. In Ohnmacht. Macht. Missbrauch. Theologische Analysen eines systemischen Problems. Hg. Jochen Sautermeister, Andreas Odenthal, 174–195. Freiburg: Herder.
Google Scholar
Kasper Walter. 2016. „‚Amoris laetitia‘: Bruch oder Aufbruch? Eine Nachlese“ Stimmen der Zeit 11 : 723–732. Auch online unter https://www.herder.de/stz/hefte/archiv/141-2016/11-2016/amoris-laetitia-bruch-oder-aufbruch-eine-nachlese/ (18.05.2022).
Google Scholar
Kirchschläger Peter. 2017. „Gewissen aus moraltheologischer Sicht“. Zeitschrift für katholische Theologie 139 : 152–177.
Google Scholar
Perez-Lopez Angel. 2018. “Veritatis Splendor and Amoris Laetitia: Neither Lamented nor Celebrated Discontinuity”. Nova et vetera 16 : 1183–1214.
Google Scholar
Pinckaers Servais. 2005. A Historical Perspective on Intrinsically Evil Acts. In The Pinckaers Reader: Renewing Thomistic Moral Theology. Hg. Johan Berkman, Craig St. Titus, 185–235. Washington: Catholic University of America Press.
Google Scholar
Schäfer Christian. 2013. Thomas von Aquins gründlichere Behandlung der Übel. Eine Auswahlinterpretation der Schrift De malo. Berlin: De Gruyter Verlag.
Google Scholar
Schockenhoff Eberhard. 1996. Naturrecht und Menschenwürde. Universale Ethik in einer geschichtlichen Welt, Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag.
Google Scholar
Schockenhoff Eberhard. 2003. Wie gewiss ist das Gewissen? Eine ethische Orientierung. Freiburg: Herder.
Google Scholar
Schockenhoff Eberhard. 2018. Kein Ende der Gewalt? Friedensethik für eine globalisierte Welt. Freiburg: Herder.
Google Scholar
Stanke Gerhard. 1984. Die Lehre von den ‚Quellen der Moralität‘. Darstellung und Diskussion der neuscholastischen Aussagen und neuerer Ansätze (Studien zur Geschichte der katholischen Moraltheologie 26). Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.
Google Scholar
Thomas von Aquin. 1933ff. Summa Theologica. In Die deutsche Thomas-Ausgabe (Summa theologica).
Google Scholar
Vollständige, ungekürzte dt-lat. Ausgabe, Graz-Salzburg: Verlag Anton Pustet, F. H. Kerle Verlag, Verlag Styria.
Google Scholar
Wald Berthold. 20152. Gewissen–Grundbegriff des Praktischen. In Grundbegriffe des Praktischen. Hg. Thomas Sören Hoffmann, 72–89. München: Verlag Karl Alber.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.