The Lack of Mourning After the Death of the Prophet Ezekiel’s Wife (Ezek 24:15-27) in the Light of Hebrew Rhetoric
Abstract
The context of the research was that different commentators on the Book of Ezekiel propose different structures for the text under study. E.g., D.I Block in the text of Ezek 24:15-27 proposes the structure: (v. 15) – the formula of the word event; vv. 16-24 and 25-27 – the main parts; it ends with the formula of knowledge (vv. 24.27). M. Greenberg divides the text into two parts: A (vv. 15-24) with sub-parts: A1 (vv. 16-17) – God speaks to the prophet; A2 (vv. 18-24) – the prophet speaks to the people; part B (vv. 25-27) – announcing the end of the prophet’s state of non-speaking. B. Tidiman sees a parallel-concentric structure: A (v. 16a) – the announcement of the death of his wife; B (vv. 16b-17) – the prohibition of mourning given to Ezekiel; C (v. 18) – the fulfilment of the announcement of the death of his wife; D (v. 19) – the question of the exiles; C’ (vv. 20-21) – the fulfilment of the fate of Jerusalem; B’ (vv. 22-23) – the prohibition of mourning after the fall of Jerusalem; A’ (v. 24) – the prophet’s conduct an example for the people. Therefore, the aim of the research became the discovery of the structure that the inspired author included. The method of Hebrew rhetoric developed by Roland Meynet was applied. Score reached: A (v. 16ab – “the object of desire of your eyes”), B (v. 19b – question), C (v. 21cd – “the delight of your eyes”), B’ (v. 24Abc – answer), A’ (v. 25bc – “the delight
of their eyes”). The image of God that emerges from the examined text is the Almighty God. A God who, for the sake of a kind of pedagogy, is ready to destroy the only sanctuary dedicated to Him. He does this because of the unfaithfulness of the “house of Israel”, which practised idolatry in this temple.
Keywords:
Book of Ezekiel, Ezekiel’s wife, lack of mourning, Jerusalem temple, Hebrew rhetorical method, parallel-concentric structureReferences
Allen Leslie C. 1990. Ezekiel 20–48. (Word Biblical Commentary 29). Dallas: Thomas Nelson Inc.
Google Scholar
Block Daniel Isaac. 1997. The Book of Ezekiel, Chapters 1–24. T. 1. (New International Commentary on the Old Testament). Grand Rapids (MI): Eerdmans.
Google Scholar
Bosowski Jerzy. 2021. „Gli oracoli di distruzione contro l’Egitto Ez 29–32 alla luce della retorica ebraica”. W Studi del settimo convegno RBS. Red. Francesco Graziano, Roland Meynet, Bernard Witek, 81–100. (Rhetorica Biblica et Semitica 30). Leuven – Paris – Bristol (CT): Peeters.
Google Scholar
Bosowski Jerzy. 2020. „Powołania Ezechiela na stróża Izraela. Ez 3,16-21 oraz Ez 33,1-20 w świetle retoryki hebrajskiej”. W Andrzej Sebastian Jasiński. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 31–35. T. 8. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 503–541.
Google Scholar
Chrostowski Waldemar. 2007. „Wizja ożywienia wyschniętych kości (Ez 37,1-14) jako świadectwo asyryjskiej diaspory Izraelitów”. Collectanea Theologica 4 (77): 21–48.
Google Scholar
Cylkow Izaak. 2010. Księga Ezechiela Yeẖezeqiel. Kraków: Wydawnictwo Austeria Klezmerhojs.
Google Scholar
Durham Michael. 2016. „Your Ezekiel Moment | Real Truth Matters”. Your Ezekiel Moment (blog) (25.09.2016). https://realtruthmatters.com/your-ezekiel-moment/.
Google Scholar
Greenberg Moshe. 1995. Ezekiel 21–37. (The Anchor Yale Bible Commentaries). New Haven: Yale University Press.
Google Scholar
Gross D. Carl. 2003. „Who Am I? And Other Puzzles in Ezekiel 24”. The Bible Translator 54 (3): 325–331.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2014. „Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27)”. W W trosce o kulturę logiczną. Prace dedykowane księdzu profesorowi Józefowi Herbutowi z okazji osiemdziesiątej rocznicy urodzin. Red. Kazimierz Wolsza, 229–247. (Opolska Biblioteka Teologiczna 140). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2017 Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 1–5. T. 2. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2019. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 21–25. T. 6. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2020. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 31–35. T. 8. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2021. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 36–39. T. 9. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2012. „Odwołana żałoba. Ostatni dialog Ezechiela w obliczu nadchodzącej katastrofy Jerozolimy”. W Człowiek dialogu. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu arcybiskupowi Alfonsowi Nossolowi z okazji 80. rocznicy urodzin, 55. rocznicy święceń kapłańskich oraz 35. rocznicy święceń biskupich. Red. Zygfryd Glaeser, 245–270. (Opolska Biblioteka Teologiczna 125). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2019. „Prorockie ujęcie czasu Izraela – perspektywa Księgi Ezechiela”. Verbum Vitae 35: 77–119.
Google Scholar
Kellerman Sylvia & David. 2017. „Hidden Women in the Bible. Ezekiel’s Wife”. Beit Midrash Program (4.09.2017). https://images.shulcloud.com/205/uploads/Ezekiels-wife.pdf.
Google Scholar
Koehler Ludwig, Baumgartner Walter, Stamm Johann Jakob. 20132. Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu. Red. Przemysław Dec. Tłum. Karol Madaj. T. 1. (Prymasowska Seria Biblijna). Earszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Marks Alicia. 2016. „Is God Cruel? (Ezekiel 24–Ezekiel’s Wife)”. Come Thirsty Ministries, (27.07.2016). https://comethirstyministry.com/is-god-cruel-ezekiel-24-ezekiels-wife/.
Google Scholar
Meynet Roland. 2006. „Binarność, podstawowa cecha języka biblijnego”. W Język Biblii a język współczesny. Praca zbiorowa, 11–22. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Meynet Roland. 2012. Treatise on Biblical Rhetoric. (International Studies in the History of Rhetoric 3). Leiden – Boston: Brill.
Google Scholar
Meynet Roland. 2001. Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej. Tłum. Kazimierz Łukowicz, Tomasz Kot. (Myśl Teologiczna 30). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Petter Donna Lee. 2011. The Book of Ezekiel and Mesopotamian City Laments. (Orbis Biblicus et Orientalis 246). Fribourg: Vandenhoeck and Ruprecht.
Google Scholar
Pikor Wojciech. 2002. „Skuteczność przepowiadania prorockiego w świetle Ez 24,15-27”. Verbum Vitae 2: 31–47.
Google Scholar
Rumianek Ryszard. 2008. Księga Ezechiela. W Prorocy: hebrajsko-polski Stary Testament: przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich. Red. Anna Kuśmirek. Tłum. Ryszard Rumianek. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Ryken Leland, Tremper Longman III, Wilhoit Jim. 2003. Słownik symboliki biblijnej: obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym. Tłum. Zbigniew Kościuk. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Strong James. 2017. Hebrajsko-polski i aramejsko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów hebrajskich i aramejskich oraz kodami Baumgartnera. Tłum. Aleksandra Czwojdrak. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Tidiman Brian. 2005. Le Livre d’Ezechiel. T. 1. (Commentaire Biblique Ceb). Vaux-sur-Seine: Edifac.
Google Scholar
Tschirschnitz Alfred. 1994. Dzieje ludów biblijnych. Warszawa: Wydawnictwo M. Sadren i S-ka.
Google Scholar
Urbanz Werner, Szczepaniak Michał. 2011. „Żałoba/Zwyczaje żałobne”. W Nowy leksykon biblijny. Red. Franz Kogler, Renate Egger-Wenzel, Michael Ernst, Henryk Witczyk. Freiburg – Kielce: Wydawnictwo Jedność – Herder.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Most read articles by the same author(s)
- Jerzy Bosowski, „Shed Blood, and Shall all of You Possess the Land?”. Ezek 33:21-33 in the Light of Semitic Biblical Rhetoric. , Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego: Vol. 44 No. 1 (2024)