Brak żałoby po śmierci żony proroka Ezechiela (Ez 24,15-27) w świetle retoryki hebrajskiej
Abstract
Kontekstem badań było stwierdzenie, że różni komentatorzy Księgi Ezechiela proponują różne struktury badanego tekstu. Przykładowo: D.I Block w tekście Ez 24,15-27 proponuje strukturę: (w. 15) – formuła wydarzenia słowa; ww. 16-24 oraz 25-27 – główne części; kończy się formułą poznania (ww. 24.27). M. Greenberg dzieli tekst na dwie części: A (ww. 15-24) z podczęściami: A1 (ww. 16-17) – Bóg przemawia do proroka; A2 (ww. 18-24) – prorok przemawia do ludu; część B (ww. 25-27) – zapowiedź końca stanu
niemówienia proroka. B. Tidiman widzi strukturę paralelno-koncentryczną: A (w. 16a) – zapowiedź śmierci żony; B (ww. 16b-17) – zakaz żałoby dany Ezechielowi; C (w. 18) – wypełnienie się zapowiedzi śmierci żony; D (w. 19) – pytanie zesłańców; C’ (ww. 20-21) – wypełnienie losu Jerozolimy; B’ (ww. 22-23) – zakaz żałoby po upadku Jerozolimy; A’ (w. 24) – postępowanie proroka przykładem dla ludu. Dlatego celem badań stało się odkrycie struktury, którą zamieścił autor natchniony. Zastosowano metodę retoryki hebrajskiej, którą opracował Roland Meynet. Osiągnięto wynik: A (w. 16ab – „przedmiot pożądania oczu twoich”), B (w. 19b – pytanie), C (w. 21cd – „rozkosz oczu waszych”), B’ (w. 24abc – odpowiedź), A’ (w. 25bc – „rozkosz oczu ich”). Obraz Boga, jaki wyłania się z badanego tekstu, to jest Bóg Wszechmogący. Bóg, który dla swoistej pedagogii jest gotów zniszczyć jedyne sanktuarium Jemu poświęcone. Robi to ze względu na niewierność „domu Izraela”, który uprawiał w tej świątyni bałwochwalstwo.
Parole chiave:
Księga Ezechiela, żona Ezechiela, brak żałoby, świątynia jerozolimska, metoda retoryki hebrajskiej, struktura paralelno-koncentrycznaRiferimenti bibliografici
Allen Leslie C. 1990. Ezekiel 20–48. (Word Biblical Commentary 29). Dallas: Thomas Nelson Inc.
Google Scholar
Block Daniel Isaac. 1997. The Book of Ezekiel, Chapters 1–24. T. 1. (New International Commentary on the Old Testament). Grand Rapids (MI): Eerdmans.
Google Scholar
Bosowski Jerzy. 2021. „Gli oracoli di distruzione contro l’Egitto Ez 29–32 alla luce della retorica ebraica”. W Studi del settimo convegno RBS. Red. Francesco Graziano, Roland Meynet, Bernard Witek, 81–100. (Rhetorica Biblica et Semitica 30). Leuven – Paris – Bristol (CT): Peeters.
Google Scholar
Bosowski Jerzy. 2020. „Powołania Ezechiela na stróża Izraela. Ez 3,16-21 oraz Ez 33,1-20 w świetle retoryki hebrajskiej”. W Andrzej Sebastian Jasiński. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 31–35. T. 8. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 503–541.
Google Scholar
Chrostowski Waldemar. 2007. „Wizja ożywienia wyschniętych kości (Ez 37,1-14) jako świadectwo asyryjskiej diaspory Izraelitów”. Collectanea Theologica 4 (77): 21–48.
Google Scholar
Cylkow Izaak. 2010. Księga Ezechiela Yeẖezeqiel. Kraków: Wydawnictwo Austeria Klezmerhojs.
Google Scholar
Durham Michael. 2016. „Your Ezekiel Moment | Real Truth Matters”. Your Ezekiel Moment (blog) (25.09.2016). https://realtruthmatters.com/your-ezekiel-moment/.
Google Scholar
Greenberg Moshe. 1995. Ezekiel 21–37. (The Anchor Yale Bible Commentaries). New Haven: Yale University Press.
Google Scholar
Gross D. Carl. 2003. „Who Am I? And Other Puzzles in Ezekiel 24”. The Bible Translator 54 (3): 325–331.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2014. „Dwa znaki (mofet) Ezechiela (Ez 12,1-16; 24,24-27)”. W W trosce o kulturę logiczną. Prace dedykowane księdzu profesorowi Józefowi Herbutowi z okazji osiemdziesiątej rocznicy urodzin. Red. Kazimierz Wolsza, 229–247. (Opolska Biblioteka Teologiczna 140). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2017 Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 1–5. T. 2. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2019. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 21–25. T. 6. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2020. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 31–35. T. 8. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2021. Księga Proroka Ezechiela. Nowy komentarz. Ez 36–39. T. 9. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2012. „Odwołana żałoba. Ostatni dialog Ezechiela w obliczu nadchodzącej katastrofy Jerozolimy”. W Człowiek dialogu. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu arcybiskupowi Alfonsowi Nossolowi z okazji 80. rocznicy urodzin, 55. rocznicy święceń kapłańskich oraz 35. rocznicy święceń biskupich. Red. Zygfryd Glaeser, 245–270. (Opolska Biblioteka Teologiczna 125). Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Jasiński Andrzej Sebastian. 2019. „Prorockie ujęcie czasu Izraela – perspektywa Księgi Ezechiela”. Verbum Vitae 35: 77–119.
Google Scholar
Kellerman Sylvia & David. 2017. „Hidden Women in the Bible. Ezekiel’s Wife”. Beit Midrash Program (4.09.2017). https://images.shulcloud.com/205/uploads/Ezekiels-wife.pdf.
Google Scholar
Koehler Ludwig, Baumgartner Walter, Stamm Johann Jakob. 20132. Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu. Red. Przemysław Dec. Tłum. Karol Madaj. T. 1. (Prymasowska Seria Biblijna). Earszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Marks Alicia. 2016. „Is God Cruel? (Ezekiel 24–Ezekiel’s Wife)”. Come Thirsty Ministries, (27.07.2016). https://comethirstyministry.com/is-god-cruel-ezekiel-24-ezekiels-wife/.
Google Scholar
Meynet Roland. 2006. „Binarność, podstawowa cecha języka biblijnego”. W Język Biblii a język współczesny. Praca zbiorowa, 11–22. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Meynet Roland. 2012. Treatise on Biblical Rhetoric. (International Studies in the History of Rhetoric 3). Leiden – Boston: Brill.
Google Scholar
Meynet Roland. 2001. Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej. Tłum. Kazimierz Łukowicz, Tomasz Kot. (Myśl Teologiczna 30). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Petter Donna Lee. 2011. The Book of Ezekiel and Mesopotamian City Laments. (Orbis Biblicus et Orientalis 246). Fribourg: Vandenhoeck and Ruprecht.
Google Scholar
Pikor Wojciech. 2002. „Skuteczność przepowiadania prorockiego w świetle Ez 24,15-27”. Verbum Vitae 2: 31–47.
Google Scholar
Rumianek Ryszard. 2008. Księga Ezechiela. W Prorocy: hebrajsko-polski Stary Testament: przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich. Red. Anna Kuśmirek. Tłum. Ryszard Rumianek. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Ryken Leland, Tremper Longman III, Wilhoit Jim. 2003. Słownik symboliki biblijnej: obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym. Tłum. Zbigniew Kościuk. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Vocatio.
Google Scholar
Strong James. 2017. Hebrajsko-polski i aramejsko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów hebrajskich i aramejskich oraz kodami Baumgartnera. Tłum. Aleksandra Czwojdrak. (Prymasowska Seria Biblijna). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Google Scholar
Tidiman Brian. 2005. Le Livre d’Ezechiel. T. 1. (Commentaire Biblique Ceb). Vaux-sur-Seine: Edifac.
Google Scholar
Tschirschnitz Alfred. 1994. Dzieje ludów biblijnych. Warszawa: Wydawnictwo M. Sadren i S-ka.
Google Scholar
Urbanz Werner, Szczepaniak Michał. 2011. „Żałoba/Zwyczaje żałobne”. W Nowy leksykon biblijny. Red. Franz Kogler, Renate Egger-Wenzel, Michael Ernst, Henryk Witczyk. Freiburg – Kielce: Wydawnictwo Jedność – Herder.
Google Scholar
Statistics
Downloads
Licenza
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i
- Jerzy Bosowski, „Przelewacie krew, a chcielibyście zawładnąć krajem?” Ez 33,21-33 w świetle biblijnej retoryki semickiej , Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego: V. 44 N. 1 (2024)