Necessity or choice – towards the educational society of the elderly

Małgorzata Duda

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-4986-0795

Abstract

Starzejące się społeczeństwa krajów wysokorozwiniętych stanowią dla polityk państwowych nie lada wyzwanie. Jednocześnie, przy spadającej liczbie urodzeń wzrosło zagrożenie ujemnego przyrostu naturalnego. Pojawiają się trudności braku siły roboczej na rynku pracy. Te i inne wskaźniki pozwalają stwierdzić, iż społeczeństwo będzie potrzebowało swoich seniorów w przestrzeni publicznej. Wydłużający się wiek życia zmienia sposób postrzegania osób starszych jako niezastąpiony rezerwuar zasobów doświadczonych fachowców. Nakłada to na społeczeństwo obowiązek prowadzenia działań promocyjnych w kierunku polityki rodzinnej, w tym senioralnej. Jednocześnie same osoby starsze potrzebują, dostosowanej do ich potrzeb, przestrzeni permanentnej edukacji. Niniejszy artykuł przedstawia sytuację osób starszych, zwłaszcza ich możliwości w przestrzeni aktywności edukacyjnej w sytuacji przejścia na emeryturę. Próbuje pokazać, w jaki sposób wymóg edukacji nieformalnej i pozaformalnej staje się obowiązkiem, a jak dalece jest postrzegany przez osoby starsze jako przymus zewnętrzny.

Keywords:

old age education of the elderly educational society senior policy

Bakalarczyk R., Szwedzkie inspiracje, „Polityka Senioralna” 2017, http://polityka.zaczyn.org/senior-wspierany-w-najblizszym-otoczeniu-szwedzki-model-wsparcia-osob-starszych/, (27.09.2018).
  Google Scholar

Błaszczak A., Pracodawcy otwierają się na pracowników 50+, https://www.rp.pl/Rynek-pracy/310159937-Pracodawcy-otwieraja-sie-na-pracownikow-50.html (28.10.2017).
  Google Scholar

Czapiński J., Błędowski P., Aktywność społeczna osób starszych w kontekście percepcji Polaków. Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny, Warszawa 2014, 27–29, http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Aktywnosc_spoleczna_osob_starszych.pdf (23.09.2018).
  Google Scholar

Dzięgielewska M., Edukacja jako sposób przygotowania do starości, w: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, „Chowanna” 2009, t. 2 (33), 51.
  Google Scholar

GUS, Uniwersytety Trzeciego Wieku wstępne wyniki badania za rok 2014/2015, s. 7, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-wstepne-wyniki-badania-za-rok-20142015,10,1.html (29.09.2018).
  Google Scholar

GUS podał najnowsze dane. W Polsce jest coraz mniejsze bezrobocie, https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/stopa-bezrobocia-lipiec-2018-r/nk6t05s (28.09.2018).
  Google Scholar

Jankowska E., Ryczkowski M. (red.), Osoby powyżej 50 roku życia na rynku pracy w latach 2016–2017, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/osoby-powyzej-50-roku-zycia-na-rynku-pracy-w-latach-2016-2017,7,7.html (22.09.2018).
  Google Scholar

Kozek B., Brytyjczycy postanowili sprawdzić, w jaki sposób kształcenie osób starszych może im pomagać w zachowaniu sił fizycznych oraz umysłowych, http://polityka.zaczyn.org/senior-chce-sie-uczyc/ (21.09.2018).
  Google Scholar

Kozerska A., Obiektywne środowisko edukacyjne seniorów w Polsce, „Edukacja Dorosłych” 2013, 2, 54.
  Google Scholar

MPiPS, Długofalowa polityka senioralna w Polsce na lata 2014–2020 w zarysie, https://das.mpips.gov.pl/source/Dlugofalowa%20Polityka%20Senioralna%20w%20Polsce%20na%20lata%202014-2020%20w%20zarysie.pdf (21.09.2018).
  Google Scholar

Sendyk M., Osoby starsze w roli dziadków, w: A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2006, s. 151–159.
  Google Scholar

Sobierajski T., Uczenie się przez całe życie jako wyzwanie i szansa, „Polityka Senioralna” 2016, 1, 124–126.
  Google Scholar

Szymanek V. (red.), Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2014, 19, https://www.gov.pl/documents/31305/0/spoleczenstwo_informacyjne_w_liczbach_2014_interactive_ok+%281%29.pdf/9c5e5068-5a03-6b80-ffb5-29eec1d46e2b(12.09.2018).
  Google Scholar

Szarota Z., Seniorzy w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej społeczeństwa wiedzy, w: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, „Chowanna” 2009, t. 2 (33), 83–84.
  Google Scholar

Szarota Z., Era trzeciego wieku – implikacje edukacyjne, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 2014, 1(84), 7–14.
  Google Scholar


Published
2019-01-09

Cited by

Duda, M. (2019). Necessity or choice – towards the educational society of the elderly. Family Forum, 8, 125–140. https://doi.org/10.25167/FF/2018/125-140

Authors

Małgorzata Duda 
https://orcid.org/0000-0002-4986-0795

Dr hab. prof. UPJPII; socjolog, teolog; wieloletni nauczyciel studentów pracy socjalnej i nauk o rodzinie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie; działalność naukową koncentruje na badaniach nad problemami społecznymi oraz sposobami ich przezwyciężania, w oparciu o zasoby tkwiące w rodzinie i społeczeństwie; ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru etycznego podejmowanych aktywności zawodów wsparcia społecznego; dyrektor Instytutu Pracy Socjalnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, kierownik Katedry Etyki Pracy Socjalnej; ekspert PKA, członek Zespołu Monitorującego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie III kadencji oraz Rady ds. Polityki Senioralnej w kadencji 2016-2020.



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.