Konieczność czy wybór – w stronę edukacyjnego społeczeństwa osób starszych
Abstrakt
The ageing population of developed countries poses a challenge to State policy. At the same time, decreasing number of births increased the risk of negative natural growth. There is a shortage of manpower in the labour market. These and other indicators allow us to state that society will need its seniors in the public space. An extended life expectancy changes the perception of elderly people as an irreplaceable reservoir of resources of experienced professionals. This imposes a public obligation to conduct promotional activities in the direction of family policy, including elderly people. At the same time, elderly people themselves need a permanent education space adapted to their needs. This article presents the situation of elderly people, especially their opportunities in the area of educational activity in the situation of retirement. It tries to show how the requirement of informal and non-formal education becomes an obligation, and how much it is perceived by elderly people as external coercion.
Słowa kluczowe:
starość edukacja osób starszych społeczeństwo edukacyjne polityka senioralnaBibliografia
Bakalarczyk R., Szwedzkie inspiracje, „Polityka Senioralna” 2017, http://polityka.zaczyn.org/senior-wspierany-w-najblizszym-otoczeniu-szwedzki-model-wsparcia-osob-starszych/, (27.09.2018).
Google Scholar
Błaszczak A., Pracodawcy otwierają się na pracowników 50+, https://www.rp.pl/Rynek-pracy/310159937-Pracodawcy-otwieraja-sie-na-pracownikow-50.html (28.10.2017).
Google Scholar
Czapiński J., Błędowski P., Aktywność społeczna osób starszych w kontekście percepcji Polaków. Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny, Warszawa 2014, 27–29, http://www.diagnoza.com/pliki/raporty_tematyczne/Aktywnosc_spoleczna_osob_starszych.pdf (23.09.2018).
Google Scholar
Dzięgielewska M., Edukacja jako sposób przygotowania do starości, w: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, „Chowanna” 2009, t. 2 (33), 51.
Google Scholar
GUS, Uniwersytety Trzeciego Wieku wstępne wyniki badania za rok 2014/2015, s. 7, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-wstepne-wyniki-badania-za-rok-20142015,10,1.html (29.09.2018).
Google Scholar
GUS podał najnowsze dane. W Polsce jest coraz mniejsze bezrobocie, https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/stopa-bezrobocia-lipiec-2018-r/nk6t05s (28.09.2018).
Google Scholar
Jankowska E., Ryczkowski M. (red.), Osoby powyżej 50 roku życia na rynku pracy w latach 2016–2017, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/osoby-powyzej-50-roku-zycia-na-rynku-pracy-w-latach-2016-2017,7,7.html (22.09.2018).
Google Scholar
Kozek B., Brytyjczycy postanowili sprawdzić, w jaki sposób kształcenie osób starszych może im pomagać w zachowaniu sił fizycznych oraz umysłowych, http://polityka.zaczyn.org/senior-chce-sie-uczyc/ (21.09.2018).
Google Scholar
Kozerska A., Obiektywne środowisko edukacyjne seniorów w Polsce, „Edukacja Dorosłych” 2013, 2, 54.
Google Scholar
MPiPS, Długofalowa polityka senioralna w Polsce na lata 2014–2020 w zarysie, https://das.mpips.gov.pl/source/Dlugofalowa%20Polityka%20Senioralna%20w%20Polsce%20na%20lata%202014-2020%20w%20zarysie.pdf (21.09.2018).
Google Scholar
Sendyk M., Osoby starsze w roli dziadków, w: A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2006, s. 151–159.
Google Scholar
Sobierajski T., Uczenie się przez całe życie jako wyzwanie i szansa, „Polityka Senioralna” 2016, 1, 124–126.
Google Scholar
Szymanek V. (red.), Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2014, 19, https://www.gov.pl/documents/31305/0/spoleczenstwo_informacyjne_w_liczbach_2014_interactive_ok+%281%29.pdf/9c5e5068-5a03-6b80-ffb5-29eec1d46e2b(12.09.2018).
Google Scholar
Szarota Z., Seniorzy w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej społeczeństwa wiedzy, w: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, „Chowanna” 2009, t. 2 (33), 83–84.
Google Scholar
Szarota Z., Era trzeciego wieku – implikacje edukacyjne, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 2014, 1(84), 7–14.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Dudahttps://orcid.org/0000-0002-4986-0795
Dr hab. prof. UPJPII; socjolog, teolog; wieloletni nauczyciel studentów pracy socjalnej i nauk o rodzinie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie; działalność naukową koncentruje na badaniach nad problemami społecznymi oraz sposobami ich przezwyciężania, w oparciu o zasoby tkwiące w rodzinie i społeczeństwie; ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru etycznego podejmowanych aktywności zawodów wsparcia społecznego; dyrektor Instytutu Pracy Socjalnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, kierownik Katedry Etyki Pracy Socjalnej; ekspert PKA, członek Zespołu Monitorującego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie III kadencji oraz Rady ds. Polityki Senioralnej w kadencji 2016-2020.
Statystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Duda, prof. UPJPII, Rodzina z wieloma problemami w optyce polityki społecznej , Family Forum: Tom 10 (2020): Procesy społeczne oddziałujące na rodziny
- Irena Pufal-Struzik, Barbara Sordyl-Lipnicka, Małgorzata Duda, Parents’ economic migration and the psychological well-being of their Polish children , Family Forum: Tom 11 (2021): Godzenie pracy i życia rodzinnego
- Monika Podkowińska, Małgorzata Duda, Dom i jego znaczenie w życiu Polaków , Family Forum: Tom 12 (2022): Przemiany rodziny