“Family Studies” – the reason for existence in the light of the social needs of the 21-st century
"NoR" - field autonomy
dr hab. Arkadiusz Żukiewicz, prof. UKEN
University of the National Educational Commission (Poland, Krakow)https://orcid.org/0000-0002-5064-4491
Abstract
The aim of this article is to present the field of “family studies” in the light of current social needs. The presented image includes the creative potential of the autonomous field of science, which family studies can enrich the reality of human life. In the course of the examination of the selected subject of research, the desk research method was used. The analysis of legal sources and literature took up social issues and family issues. The results of the conducted research enable participation in the scientific discourse focused on the reason for existence the field of “family studies”. The article contains comments on the development potential of this field of science. They include the sphere of theory and practice of family service in the realities of the 21-st century.
Keywords:
family, family studies, familiology, social development, field of scienceReferences
Ciabattari, T. (2022) Sociology of Families. Change, Continuity and Diversity. California: SAGE Publications.
Google Scholar
Chambers, D. and Gracia, P. (2022) A Sociology of Family Life. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Czekajewska, J. (2014) Przemiany życia rodzinnego: studium etyczne. Toruń: Wydawnictwo Tako.
Google Scholar
Flisowski Z. (2007) „Nowy kierunek – Nauki o rodzinie”, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 267–269.
Google Scholar
Jamrozowicz, B. (2020) Wychowanie do życia w rodzinie: konstruowanie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Janicka, I. and Liberska, H. (eds), (2021) Psychologia rodziny. Warszawa: WN PWN.
Google Scholar
Kochel, J. (2018) Duchowa pedagogia miłości. Poznań: Wydawnictwo Agape.
Google Scholar
Kotas-Turoboyska, S. (2022) Prawo rodzinne i opiekuńcze: vademecum. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Google Scholar
Krasiejko, I. (2022) The profession of a family assistant in Poland. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Lewicka-Zelent, A. (2019) „Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ”, Wychowanie w Rodzinie, 1, pp. 207-223.
DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170506
Google Scholar
Majdański, K. and Mierzwiński, B. (2006) „Głos w dyskusji nt. terminu «familiologia» jako określającego zespół nauk o rodzinie”, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 183–188.
Google Scholar
Marczewski, M. et al. (eds), (2016) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Marczewski, M. et al. (eds), (2017) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Marczewski, M. et al. (eds), (2018) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Prorok, L. (2021) Polityka rodzinna w Polsce: lata 1918-2020. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-603-6
Google Scholar
Schneider, N.F. and Kreyenfeld, M. (eds), (2021) Research Handbook on the Sociology of the Family. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.
Google Scholar
Sejm.gov.pl (2022) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych. Available at: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220002202/O/D20222202.pdf (Accessed: 7 May 2024).
Google Scholar
Szeląg, H. (2018) „Nauczyciel «wychowania do życia w rodzinie» w liceum ogólnokształcącym: jego rola oraz cechy pożądane przez uczniów”, in Kabat H. and Pasterniak-Kobyłecka E. (eds) Nauczyciel – czas, przestrzeń, szkoła (zadania, funkcje, role dawniej i dziś). Zielona Góra – Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, pp. 69–78.
Google Scholar
Zellma, A. (2018) „Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system”, Family Forum, 8, pp. 197-212.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/2018/197-212
Google Scholar
Zubrzycka, S. (2018) „Asystent rodziny”, Pedagogika Katolicka, 2, pp. 200-206.
Google Scholar
Żukiewicz, A. (2023) „Nauki o rodzinie” w systemie nauki polskiej. Wstęp do dyskursu o dziedzinie i dyscyplinach naukowych”, Family Forum, 32, pp. 517-534.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/5063
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2025 Family Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Arkadiusz Żukiewicz, Doctrinal and Model Conditions of Family Support , Family Forum: Vol. 10 (2020): Social processes affecting families
- Arkadiusz Żukiewicz, Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin , Family Forum: Vol. 12 (2022): Przemiany rodziny
- Arkadiusz Żukiewicz, „Family Studies” in the Polish Science System , Family Forum: Vol. 13 (2023): Family Support
- Arkadiusz Żukiewicz, Review: Diana Lang, Parenting and Family Diversity Issues , Family Forum: Vol. 12 (2022): Przemiany rodziny
- Arkadiusz Żukiewicz, Youth Suicide Prevention and Intervention. Best Practices and Policy Implications [edited by John P. Ackerman; Lisa M. Horowitz] , Family Forum: Vol. 13 (2023): Family Support