“Family Studies” – the reason for existence in the light of the social needs of the 21-st century

"NoR" - field autonomy

dr hab. Arkadiusz Żukiewicz, prof. UKEN

University of the National Educational Commission (Poland, Krakow)
https://orcid.org/0000-0002-5064-4491

Abstract

The aim of this article is to present the field of “family studies” in the light of current social needs. The presented image includes the creative potential of the autonomous field of science, which family studies can enrich the reality of human life. In the course of the examination of the selected subject of research, the desk research method was used. The analysis of legal sources and literature took up social issues and family issues. The results of the conducted research enable participation in the scientific discourse focused on the reason for existence the field of “family studies”. The article contains comments on the development potential of this field of science. They include the sphere of theory and practice of family service in the realities of the 21-st century.

Keywords:

family, family studies, familiology, social development, field of science

Ciabattari, T. (2022) Sociology of Families. Change, Continuity and Diversity. California: SAGE Publications.
  Google Scholar

Chambers, D. and Gracia, P. (2022) A Sociology of Family Life. Cambridge: Polity Press.
  Google Scholar

Czekajewska, J. (2014) Przemiany życia rodzinnego: studium etyczne. Toruń: Wydawnictwo Tako.
  Google Scholar

Flisowski Z. (2007) „Nowy kierunek – Nauki o rodzinie”, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 267–269.
  Google Scholar

Jamrozowicz, B. (2020) Wychowanie do życia w rodzinie: konstruowanie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Janicka, I. and Liberska, H. (eds), (2021) Psychologia rodziny. Warszawa: WN PWN.
  Google Scholar

Kochel, J. (2018) Duchowa pedagogia miłości. Poznań: Wydawnictwo Agape.
  Google Scholar

Kotas-Turoboyska, S. (2022) Prawo rodzinne i opiekuńcze: vademecum. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
  Google Scholar

Krasiejko, I. (2022) The profession of a family assistant in Poland. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  Google Scholar

Lewicka-Zelent, A. (2019) „Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ”, Wychowanie w Rodzinie, 1, pp. 207-223.
DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170506   Google Scholar

Majdański, K. and Mierzwiński, B. (2006) „Głos w dyskusji nt. terminu «familiologia» jako określającego zespół nauk o rodzinie”, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 183–188.
  Google Scholar

Marczewski, M. et al. (eds), (2016) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
  Google Scholar

Marczewski, M. et al. (eds), (2017) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
  Google Scholar

Marczewski, M. et al. (eds), (2018) Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
  Google Scholar

Prorok, L. (2021) Polityka rodzinna w Polsce: lata 1918-2020. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-603-6   Google Scholar

Schneider, N.F. and Kreyenfeld, M. (eds), (2021) Research Handbook on the Sociology of the Family. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.
  Google Scholar

Sejm.gov.pl (2022) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych. Available at: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220002202/O/D20222202.pdf (Accessed: 7 May 2024).
  Google Scholar

Szeląg, H. (2018) „Nauczyciel «wychowania do życia w rodzinie» w liceum ogólnokształcącym: jego rola oraz cechy pożądane przez uczniów”, in Kabat H. and Pasterniak-Kobyłecka E. (eds) Nauczyciel – czas, przestrzeń, szkoła (zadania, funkcje, role dawniej i dziś). Zielona Góra – Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, pp. 69–78.
  Google Scholar

Zellma, A. (2018) „Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system”, Family Forum, 8, pp. 197-212.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/2018/197-212   Google Scholar

Zubrzycka, S. (2018) „Asystent rodziny”, Pedagogika Katolicka, 2, pp. 200-206.
  Google Scholar

Żukiewicz, A. (2023) „Nauki o rodzinie” w systemie nauki polskiej. Wstęp do dyskursu o dziedzinie i dyscyplinach naukowych”, Family Forum, 32, pp. 517-534.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/5063   Google Scholar


Published
2024-12-20

Cited by

Żukiewicz, A. (2024). “Family Studies” – the reason for existence in the light of the social needs of the 21-st century: "NoR" - field autonomy. Family Forum, 14, 587–597. https://doi.org/10.25167/FF/5539

Authors

dr hab. Arkadiusz Żukiewicz, prof. UKEN 
https://orcid.org/0000-0002-5064-4491

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2025 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.