Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin
Arkadiusz Żukiewicz
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia RodzinyAbstract
The aim of the article is to present the basic issues related to legal changes in Polish science. The desk research method was the basic method used during the undertaken research. Based on the analysis of documents and sources, a study was prepared illustrating a new Polish field of science – family science. The article initiates the discourse on family science. It covers the sphere of legal, administrative, organizational and institutional issues. It also touches upon the sphere of education in the field of family sciences and the relationship of this area of higher education with the practice of educational and social services.
Keywords:
family, family science, scientific field, scientific discipline, familiologyReferences
Bajda, J. (2006) ‘Familiologiateologiczna: istota i struktura’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 145-155.
Google Scholar
Flisowski Z. (2007) ‘Nowy kierunek – Nauki o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 267–269.
Google Scholar
Gruca-Miąsik, U. (ed.), (2016) Familiologia XXI wieku: wyzwania i oczekiwania, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Google Scholar
Jamrozowicz, B. (2020) Wychowanie do życia w rodzinie: konstruowanie znaczeń, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kawczyńska-Butrym, Z. (2006) ‘Familiologia: przedmiot, zakres i metodologia badań’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 163–170.
Google Scholar
Kłys, J. (2001) ‘Nauki o Rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1, pp. 35–52.
Google Scholar
Koszałka, G. and Stopikowska, M. (ed.), (2017) Nauki o rodzinie: tradycje i perspektywy edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum.
Google Scholar
Krasiejko, I. (2016) Asystent rodziny: rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Google Scholar
Lewicka-Zelent, A., (2019) ‘Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ’, Wychowanie w Rodzinie, 1, pp. 207–223.
Google Scholar
Majdański, K. and Mierzwiński, B. (2006) ‘Głos w dyskusji nt. terminu „familiologia” jako określającego zespół nauk o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 183–188.
Google Scholar
Marczewski, M. (ed.), (2016) Pedagogika rodziny: podejście systemowe. vol. 1, Familiologia. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Osewska, E. and Stala, J. (ed.), (2020) Rodzina-wychowanie-przyszłość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
Google Scholar
Ozorowski, M. (2014) ‘Historia starań o utworzenie dyscypliny nauki o rodzinie w Polsce’, in: Stala, J. (ed.) Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, pp. 79–96.
Google Scholar
Pawlas-Czyż, S. (2014) ‘Koordynator pieczy zastępczej we współpracy z asystentem rodziny a formuła case management’, Trzeci Sektor, Numer Specjalny 2013–2014, pp. 91–105.
Google Scholar
Przybyszewska, K. (2014) ‘Zawód z przyszłością: asystent rodziny a może koordynator pieczy zastępczej?’, Społeczeństwo – Edukacja – Język, 2, pp. 59–63.
Google Scholar
Stala, J. (ed.), (2014), Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
Google Scholar
Śliwerski, B. (2014) ‘Nauki o rodzinie nową dyscypliną naukową’, Szkice Familiologiczne, 1, pp. 11-27.
Google Scholar
Tunkiewicz, M. (2008) ‘Nauki o rodzinie w Olsztynie’, Życie i Myśl. Zeszyty Problemowe, 23, pp. 21-28.
Google Scholar
Wójtowicz, M. (2016) ‘Historia kierunku studiów nauki o rodzinie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach’, Śląskie Studia Teologiczno-Historyczne, 49, Z. 1, pp. 226–236.
Google Scholar
Zellma, A. (2017) ‘Kształcenie na kierunku nauki o rodzinie w kontekście współczesnej polskiej polityki społecznej’, Studia Warmińskie, 54, pp. 219–231.
DOI: https://doi.org/10.31648/sw.68
Google Scholar
Zellma, A. (2018) ‘Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system’, Family Forum, 8, pp. 197–212.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/2018/197-212
Google Scholar
Zubrzycka, S. (2018) ‘Asystent rodziny’, Pedagogika Katolicka, 2, pp. 200–206.
Google Scholar
Żukiewicz, A. (ed.), (2011) Asystent rodzinny: nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin: od opieki i pomocy do wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Żukiewicz, A. (2015) ‘Rodzina w przestrzeni namysłu teoretycznego. Fragmentaryzacja dyscyplinarna vs ujęcie holistyczne’, in: Biernat, T., Malinowski and J., Wasilewska-Ostrowska K. (ed.) Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, pp. 61–71.
Google Scholar
Źródła regulacji prawnej
Google Scholar
Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. 2004 Nr 64, poz. 593 z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 oraz Dz.U. z 2022 r., poz. 574, poz. 583, poz. 655, poz. 682, poz. 807, poz. 1010, poz. 1079, poz. 1117, poz. 1459 z późn. zm.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2022 r., poz. 2202.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2018 r., poz. 1818.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2014 r., poz. 1145 oraz Dz. U. z 2018 r., poz. 227 oraz z 2021 r., poz. 2285.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 15 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2022 r., poz. 853.
Google Scholar
Authors
Arkadiusz ŻukiewiczArkadiusz Żukiewicz
Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Associate Professor at Pedagogical University of Krakow
Department of Social Pedagogy and Family Support
https://orcid.org/0000-0002-5064-4491
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2023 Family Forum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Arkadiusz Żukiewicz, Doctrinal and Model Conditions of Family Support , Family Forum: Vol. 10 (2020): Social processes affecting families
- Arkadiusz Żukiewicz, „Family Studies” in the Polish Science System , Family Forum: Vol. 13 (2023): Family Support
- Arkadiusz Żukiewicz, Review: Diana Lang, Parenting and Family Diversity Issues , Family Forum: Vol. 12 (2022): Przemiany rodziny
- Arkadiusz Żukiewicz, Youth Suicide Prevention and Intervention. Best Practices and Policy Implications [edited by John P. Ackerman; Lisa M. Horowitz] , Family Forum: Vol. 13 (2023): Family Support