Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin

Arkadiusz Żukiewicz

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny

Abstract

The aim of the article is to present the basic issues related to legal changes in Polish science. The desk research method was the basic method used during the undertaken research. Based on the analysis of documents and sources, a study was prepared illustrating a new Polish field of science – family science. The article initiates the discourse on family science. It covers the sphere of legal, administrative, organizational and institutional issues. It also touches upon the sphere of education in the field of family sciences and the relationship of this area of higher education with the practice of educational and social services.

Keywords:

family, family science, scientific field, scientific discipline, familiology

Bajda, J. (2006) ‘Familiologiateologiczna: istota i struktura’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 145-155.
  Google Scholar

Flisowski Z. (2007) ‘Nowy kierunek – Nauki o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 267–269.
  Google Scholar

Gruca-Miąsik, U. (ed.), (2016) Familiologia XXI wieku: wyzwania i oczekiwania, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  Google Scholar

Jamrozowicz, B. (2020) Wychowanie do życia w rodzinie: konstruowanie znaczeń, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Kawczyńska-Butrym, Z. (2006) ‘Familiologia: przedmiot, zakres i metodologia badań’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 163–170.
  Google Scholar

Kłys, J. (2001) ‘Nauki o Rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1, pp. 35–52.
  Google Scholar

Koszałka, G. and Stopikowska, M. (ed.), (2017) Nauki o rodzinie: tradycje i perspektywy edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum.
  Google Scholar

Krasiejko, I. (2016) Asystent rodziny: rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
  Google Scholar

Lewicka-Zelent, A., (2019) ‘Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ’, Wychowanie w Rodzinie, 1, pp. 207–223.
  Google Scholar

Majdański, K. and Mierzwiński, B. (2006) ‘Głos w dyskusji nt. terminu „familiologia” jako określającego zespół nauk o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 183–188.
  Google Scholar

Marczewski, M. (ed.), (2016) Pedagogika rodziny: podejście systemowe. vol. 1, Familiologia. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
  Google Scholar

Osewska, E. and Stala, J. (ed.), (2020) Rodzina-wychowanie-przyszłość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
  Google Scholar

Ozorowski, M. (2014) ‘Historia starań o utworzenie dyscypliny nauki o rodzinie w Polsce’, in: Stala, J. (ed.) Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, pp. 79–96.
  Google Scholar

Pawlas-Czyż, S. (2014) ‘Koordynator pieczy zastępczej we współpracy z asystentem rodziny a formuła case management’, Trzeci Sektor, Numer Specjalny 2013–2014, pp. 91–105.
  Google Scholar

Przybyszewska, K. (2014) ‘Zawód z przyszłością: asystent rodziny a może koordynator pieczy zastępczej?’, Społeczeństwo – Edukacja – Język, 2, pp. 59–63.
  Google Scholar

Stala, J. (ed.), (2014), Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
  Google Scholar

Śliwerski, B. (2014) ‘Nauki o rodzinie nową dyscypliną naukową’, Szkice Familiologiczne, 1, pp. 11-27.
  Google Scholar

Tunkiewicz, M. (2008) ‘Nauki o rodzinie w Olsztynie’, Życie i Myśl. Zeszyty Problemowe, 23, pp. 21-28.
  Google Scholar

Wójtowicz, M. (2016) ‘Historia kierunku studiów nauki o rodzinie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach’, Śląskie Studia Teologiczno-Historyczne, 49, Z. 1, pp. 226–236.
  Google Scholar

Zellma, A. (2017) ‘Kształcenie na kierunku nauki o rodzinie w kontekście współczesnej polskiej polityki społecznej’, Studia Warmińskie, 54, pp. 219–231.
DOI: https://doi.org/10.31648/sw.68   Google Scholar

Zellma, A. (2018) ‘Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system’, Family Forum, 8, pp. 197–212.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/2018/197-212   Google Scholar

Zubrzycka, S. (2018) ‘Asystent rodziny’, Pedagogika Katolicka, 2, pp. 200–206.
  Google Scholar

Żukiewicz, A. (ed.), (2011) Asystent rodzinny: nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin: od opieki i pomocy do wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  Google Scholar

Żukiewicz, A. (2015) ‘Rodzina w przestrzeni namysłu teoretycznego. Fragmentaryzacja dyscyplinarna vs ujęcie holistyczne’, in: Biernat, T., Malinowski and J., Wasilewska-Ostrowska K. (ed.) Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, pp. 61–71.
  Google Scholar

Źródła regulacji prawnej
  Google Scholar

Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. 2004 Nr 64, poz. 593 z późn. zm.
  Google Scholar

Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 z późn. zm.
  Google Scholar

Ustawa z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 oraz Dz.U. z 2022 r., poz. 574, poz. 583, poz. 655, poz. 682, poz. 807, poz. 1010, poz. 1079, poz. 1117, poz. 1459 z późn. zm.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2022 r., poz. 2202.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2018 r., poz. 1818.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2014 r., poz. 1145 oraz Dz. U. z 2018 r., poz. 227 oraz z 2021 r., poz. 2285.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 15 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2022 r., poz. 853.
  Google Scholar


Published
2023-01-12

Cited by

Żukiewicz, A. (2023). Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin. Family Forum, 12, 343–352. https://doi.org/10.25167/FF/4915

Authors

Arkadiusz Żukiewicz 

Arkadiusz Żukiewicz

Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Associate Professor at Pedagogical University of Krakow

Department of Social Pedagogy and Family Support

https://orcid.org/0000-0002-5064-4491



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2023 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.