Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin

Arkadiusz Żukiewicz

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień dotyczących zmian prawnych w nauce polskiej. Metoda desk research była podstawową metodą wykorzystaną podczas podjętego badania. Na podstawie analizy dokumentów i źródeł powstało opracowanie obrazujące nową polską dziedzinę nauki – nauki o rodzinie. Artykuł inicjuje dyskurs na temat nauk o rodzinie. Obejmuje sferę zagadnień prawnych, administracyjnych, organizacyjnych i instytucjonalnych. Dotyka również sfery edukacji w zakresie nauk o rodzinie oraz związków tego obszaru szkolnictwa wyższego z praktyką służby oświatowo-wychowawczej i społecznej.

Słowa kluczowe:

rodzina, nauki o rodzinie, dziedzina nauki, dyscyplina naukowa, familiologia

Bajda, J. (2006) ‘Familiologiateologiczna: istota i struktura’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 145-155.
  Google Scholar

Flisowski Z. (2007) ‘Nowy kierunek – Nauki o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 267–269.
  Google Scholar

Gruca-Miąsik, U. (ed.), (2016) Familiologia XXI wieku: wyzwania i oczekiwania, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  Google Scholar

Jamrozowicz, B. (2020) Wychowanie do życia w rodzinie: konstruowanie znaczeń, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Kawczyńska-Butrym, Z. (2006) ‘Familiologia: przedmiot, zakres i metodologia badań’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 163–170.
  Google Scholar

Kłys, J. (2001) ‘Nauki o Rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1, pp. 35–52.
  Google Scholar

Koszałka, G. and Stopikowska, M. (ed.), (2017) Nauki o rodzinie: tradycje i perspektywy edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum.
  Google Scholar

Krasiejko, I. (2016) Asystent rodziny: rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
  Google Scholar

Lewicka-Zelent, A., (2019) ‘Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ’, Wychowanie w Rodzinie, 1, pp. 207–223.
  Google Scholar

Majdański, K. and Mierzwiński, B. (2006) ‘Głos w dyskusji nt. terminu „familiologia” jako określającego zespół nauk o rodzinie’, Studia nad Rodziną, 1–2, pp. 183–188.
  Google Scholar

Marczewski, M. (ed.), (2016) Pedagogika rodziny: podejście systemowe. vol. 1, Familiologia. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
  Google Scholar

Osewska, E. and Stala, J. (ed.), (2020) Rodzina-wychowanie-przyszłość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
  Google Scholar

Ozorowski, M. (2014) ‘Historia starań o utworzenie dyscypliny nauki o rodzinie w Polsce’, in: Stala, J. (ed.) Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II, pp. 79–96.
  Google Scholar

Pawlas-Czyż, S. (2014) ‘Koordynator pieczy zastępczej we współpracy z asystentem rodziny a formuła case management’, Trzeci Sektor, Numer Specjalny 2013–2014, pp. 91–105.
  Google Scholar

Przybyszewska, K. (2014) ‘Zawód z przyszłością: asystent rodziny a może koordynator pieczy zastępczej?’, Społeczeństwo – Edukacja – Język, 2, pp. 59–63.
  Google Scholar

Stala, J. (ed.), (2014), Nauki o rodzinie w służbie rodziny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II.
  Google Scholar

Śliwerski, B. (2014) ‘Nauki o rodzinie nową dyscypliną naukową’, Szkice Familiologiczne, 1, pp. 11-27.
  Google Scholar

Tunkiewicz, M. (2008) ‘Nauki o rodzinie w Olsztynie’, Życie i Myśl. Zeszyty Problemowe, 23, pp. 21-28.
  Google Scholar

Wójtowicz, M. (2016) ‘Historia kierunku studiów nauki o rodzinie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach’, Śląskie Studia Teologiczno-Historyczne, 49, Z. 1, pp. 226–236.
  Google Scholar

Zellma, A. (2017) ‘Kształcenie na kierunku nauki o rodzinie w kontekście współczesnej polskiej polityki społecznej’, Studia Warmińskie, 54, pp. 219–231.
DOI: https://doi.org/10.31648/sw.68   Google Scholar

Zellma, A. (2018) ‘Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system’, Family Forum, 8, pp. 197–212.
DOI: https://doi.org/10.25167/FF/2018/197-212   Google Scholar

Zubrzycka, S. (2018) ‘Asystent rodziny’, Pedagogika Katolicka, 2, pp. 200–206.
  Google Scholar

Żukiewicz, A. (ed.), (2011) Asystent rodzinny: nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin: od opieki i pomocy do wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  Google Scholar

Żukiewicz, A. (2015) ‘Rodzina w przestrzeni namysłu teoretycznego. Fragmentaryzacja dyscyplinarna vs ujęcie holistyczne’, in: Biernat, T., Malinowski and J., Wasilewska-Ostrowska K. (ed.) Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, pp. 61–71.
  Google Scholar

Źródła regulacji prawnej
  Google Scholar

Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. 2004 Nr 64, poz. 593 z późn. zm.
  Google Scholar

Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 z późn. zm.
  Google Scholar

Ustawa z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 oraz Dz.U. z 2022 r., poz. 574, poz. 583, poz. 655, poz. 682, poz. 807, poz. 1010, poz. 1079, poz. 1117, poz. 1459 z późn. zm.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2022 r., poz. 2202.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. z 2018 r., poz. 1818.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2014 r., poz. 1145 oraz Dz. U. z 2018 r., poz. 227 oraz z 2021 r., poz. 2285.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 15 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. z 2022 r., poz. 853.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-01-12

Cited By / Share

Żukiewicz, A. (2023). Nowa dziedzina „Nauki o rodzinie” – dyscyplinarne szanse rozwoju nauki i praktyki wspierania rodzin. Family Forum, 12, 343–352. https://doi.org/10.25167/FF/4915

Autorzy

Arkadiusz Żukiewicz 

Arkadiusz Żukiewicz

Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Associate Professor at Pedagogical University of Krakow

Department of Social Pedagogy and Family Support

https://orcid.org/0000-0002-5064-4491



Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Family Forum

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.