Opublikowane: 2024-06-21

Pieśniowa geneza melodyki Chopina / Song origins of Chopin's melodic

Joanna Miklaszewska
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Dział: Muzyka w liturgii
DOI https://doi.org/10.25167/ls.5477

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie cytatów i reminiscencji pieśni powszechnych i ludowych, które występują w melodyce utworów Fryderyka Chopina. Opisane zagadnienia zostały usytuowane na tle dotychczasowych badań, prowadzonych przez H. Windakiewiczową, K. Bilicę, J. Węcowskiego i  M. Tomaszewskiego. W artykule ukazany został rezonans polskich pieśni religijnych oraz świeckich w muzyce Fryderyka Chopina oraz  związek jego twórczości z melodyką pieśni ukraińskich. Postawiona została także hipoteza o nawiązaniu przez kompozytora w Etiudzie a-moll op. 25 nr 11 do Marsylianki. Charakterystyczna dla techniki kompozytorskiej Chopina była znaczna transformacja cytatów poprzez wprowadzane w nich m.in. zmiany melodii i rytmu, a także zmiany trybu lub skali. Można przypuszczać, że repertuar pieśni powszechnej pierwszej połowy XIX wieku stanowił prawdopodobnie jedno z bardziej znaczących - obok polskiej muzyki ludowej - źródeł inspiracji dla kompozytora w kształtowaniu melodyki swoich utworów.

 

 

Słowa kluczowe:

Słowa kluczowe: Fryderyk Chopin, melodyka, pieśń powszechna, pieśń ludowa, hymn, cytat muzyczny

Zasady cytowania

Miklaszewska, J. (2024). Pieśniowa geneza melodyki Chopina / Song origins of Chopin’s melodic. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 63(1), 205–236. https://doi.org/10.25167/ls.5477

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.