L’opera d'arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.

Tra Tarkovskij e Balthasar

Michał Legan

a:1:{s:5:"pl_PL";s:17:"UPJPII w Krakowie";}

Abstrakt

Celem niniejszego studium jest zbadanie teologicznych możliwości filmu: czy zatem techniczny i specyficzny język zarezerwowany dla filmu może udźwignąć ciężar mistagogii, ciężar traktatu teologicznego. Aby przeanalizować język filmu z punktu widzenia jego teologicznych możliwości, posłużymy się konkretnym testem, który można nazwać „komparatystycznym”. Będziemy korzystać z tej zasady, analizując dzieła autorów tak różnych od siebie, tak odległych, a jednak tak związanych wzajemnymi wpływami, jak Hans Urs von Balthasar i Andrej Tarkowski.

Słowa kluczowe:

Andriej Tarkowski, Hans Urs von Balthasar, Teodramatyka, Teologia filmu

Bibliografia:
  Google Scholar

ALEXANDER Ludwik. 1995. Tajemnice Andrieja Tarkowskiego, trad. J. Gazda, „Kwartalnik Filmowy” n. 9-10 (69-70).
  Google Scholar

ANDRAS L.. 1980. Oko w oko z Tarkowskim. Zwierciadło, trad. H. e A. Rutkowski, „Film na Świecie” n. 267.
  Google Scholar

BALTHASAR Hans Urs von. 2006. Teodramatyka, II/1, Kraków: WAM.
  Google Scholar

BALTHASAR Hans Urs von. 2004. O moim dziele, trad. M. Urban, Kraków: WAM.
  Google Scholar

CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
  Google Scholar

CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
  Google Scholar

FRANCESCO. 2023. “Perché tu possa raccontare e fissare nella memoria” (Es 10,2). La vita si fa storia. Messagio del Santo Padre Francesco per la 54ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali. (24.01.2020), https://www.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20200124_messaggio-comunicazioni-sociali.html.
  Google Scholar

ILLIG Jerzy, NEUGER Ludwik. 1987. Interesuje mnie problem wewnętrznej wolności..., „Powiększenie” n. 1/2 (25/26), trad. J. Ludawska e W. Mucha.
  Google Scholar

KIJAS Zdzisław. 1996. Ekumeniczne studium antropologii Pawła Florenskiego i H.U. von Balthasara, Kraków: Wydaw. OO. Franciszkanów "Bratni Zew".
  Google Scholar

KUŚMIERCZYK Seweryn. 1989. Przedmowa, in: AndriejTARKOWSKI, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu, sztuce i filmie. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył S. Kuśmierczyk, Warszawa.
  Google Scholar

KUŚMIERCZYK Seweryn. 1992. Kraina Tarkowskiego, rozmowę przepr. K. Bielas, „Kino” n. 7.
  Google Scholar

LEDÓCHOWSKI Aleksander. 1986. Ofiara, „Film” n. 28.
  Google Scholar

MONTAGU Even.1980. Człowiek i doświadczenie: świat Tarkowskiego, trad. L. Niedzielski, „Film na Świecie” n. 267.
  Google Scholar

PAWLAK E.. 1979. Spotkanie z Andriejem Tarkowskim, „Kultura” n. 52/53.
  Google Scholar

PŁAŻEWSKI Jerzy. 1998. Nie weszli do przybytku, „Kino” n. 2.
  Google Scholar

STANISŁAWSKI Krzysztof. 1987. Zwierciadła Andrieja Tarkowskiego, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1987. W przerwie między filmami, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1989. “Posłannictwo i los”, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” (1989) n. 3-4.
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1989. O sobie, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” n. 363-364.
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1998. Dzienniki, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-06-21

Cited By / Share

Legan, M. (2024). L’opera d’arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.: Tra Tarkovskij e Balthasar. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 63(1), 239–252. https://doi.org/10.25167/ls.5535

Autorzy

Michał Legan 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.