L’opera d'arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.
Tra Tarkovskij e Balthasar
Michał Legan
a:1:{s:5:"pl_PL";s:17:"UPJPII w Krakowie";}Abstrakt
Celem niniejszego studium jest zbadanie teologicznych możliwości filmu: czy zatem techniczny i specyficzny język zarezerwowany dla filmu może udźwignąć ciężar mistagogii, ciężar traktatu teologicznego. Aby przeanalizować język filmu z punktu widzenia jego teologicznych możliwości, posłużymy się konkretnym testem, który można nazwać „komparatystycznym”. Będziemy korzystać z tej zasady, analizując dzieła autorów tak różnych od siebie, tak odległych, a jednak tak związanych wzajemnymi wpływami, jak Hans Urs von Balthasar i Andrej Tarkowski.
Słowa kluczowe:
Andriej Tarkowski, Hans Urs von Balthasar, Teodramatyka, Teologia filmuBibliografia
Bibliografia:
Google Scholar
ALEXANDER Ludwik. 1995. Tajemnice Andrieja Tarkowskiego, trad. J. Gazda, „Kwartalnik Filmowy” n. 9-10 (69-70).
Google Scholar
ANDRAS L.. 1980. Oko w oko z Tarkowskim. Zwierciadło, trad. H. e A. Rutkowski, „Film na Świecie” n. 267.
Google Scholar
BALTHASAR Hans Urs von. 2006. Teodramatyka, II/1, Kraków: WAM.
Google Scholar
BALTHASAR Hans Urs von. 2004. O moim dziele, trad. M. Urban, Kraków: WAM.
Google Scholar
CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
Google Scholar
CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
Google Scholar
FRANCESCO. 2023. “Perché tu possa raccontare e fissare nella memoria” (Es 10,2). La vita si fa storia. Messagio del Santo Padre Francesco per la 54ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali. (24.01.2020), https://www.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20200124_messaggio-comunicazioni-sociali.html.
Google Scholar
ILLIG Jerzy, NEUGER Ludwik. 1987. Interesuje mnie problem wewnętrznej wolności..., „Powiększenie” n. 1/2 (25/26), trad. J. Ludawska e W. Mucha.
Google Scholar
KIJAS Zdzisław. 1996. Ekumeniczne studium antropologii Pawła Florenskiego i H.U. von Balthasara, Kraków: Wydaw. OO. Franciszkanów "Bratni Zew".
Google Scholar
KUŚMIERCZYK Seweryn. 1989. Przedmowa, in: AndriejTARKOWSKI, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu, sztuce i filmie. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył S. Kuśmierczyk, Warszawa.
Google Scholar
KUŚMIERCZYK Seweryn. 1992. Kraina Tarkowskiego, rozmowę przepr. K. Bielas, „Kino” n. 7.
Google Scholar
LEDÓCHOWSKI Aleksander. 1986. Ofiara, „Film” n. 28.
Google Scholar
MONTAGU Even.1980. Człowiek i doświadczenie: świat Tarkowskiego, trad. L. Niedzielski, „Film na Świecie” n. 267.
Google Scholar
PAWLAK E.. 1979. Spotkanie z Andriejem Tarkowskim, „Kultura” n. 52/53.
Google Scholar
PŁAŻEWSKI Jerzy. 1998. Nie weszli do przybytku, „Kino” n. 2.
Google Scholar
STANISŁAWSKI Krzysztof. 1987. Zwierciadła Andrieja Tarkowskiego, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1987. W przerwie między filmami, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1989. “Posłannictwo i los”, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” (1989) n. 3-4.
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1989. O sobie, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” n. 363-364.
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1998. Dzienniki, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
Google Scholar
Autorzy
Michał LeganStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.