L’opera d'arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.

Tra Tarkovskij e Balthasar

Michał Legan

a:1:{s:5:"pl_PL";s:17:"UPJPII w Krakowie";}

Abstract

The aim of the present study is to probe the theological possibilities of film, whether therefore the technical and specific language reserved for film can bear the weight of mystagogy, the weight of the theological treatise. In order to analyse the language of film from the point of view of its theological possibilities, we will make use of a concrete test that could be called ‘comparative’. We must make use of this principle by analysing the works of authors so different from each other, so distant and yet so bound by mutual influences as Hans Urs von Balthasar and Andrej Tarkovskij.

Keywords:

Andriej Tarkowski, Hans Urs von Balthasar, Teodramatyka, Teologia filmu

Bibliografia:
  Google Scholar

ALEXANDER Ludwik. 1995. Tajemnice Andrieja Tarkowskiego, trad. J. Gazda, „Kwartalnik Filmowy” n. 9-10 (69-70).
  Google Scholar

ANDRAS L.. 1980. Oko w oko z Tarkowskim. Zwierciadło, trad. H. e A. Rutkowski, „Film na Świecie” n. 267.
  Google Scholar

BALTHASAR Hans Urs von. 2006. Teodramatyka, II/1, Kraków: WAM.
  Google Scholar

BALTHASAR Hans Urs von. 2004. O moim dziele, trad. M. Urban, Kraków: WAM.
  Google Scholar

CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
  Google Scholar

CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
  Google Scholar

FRANCESCO. 2023. “Perché tu possa raccontare e fissare nella memoria” (Es 10,2). La vita si fa storia. Messagio del Santo Padre Francesco per la 54ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali. (24.01.2020), https://www.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20200124_messaggio-comunicazioni-sociali.html.
  Google Scholar

ILLIG Jerzy, NEUGER Ludwik. 1987. Interesuje mnie problem wewnętrznej wolności..., „Powiększenie” n. 1/2 (25/26), trad. J. Ludawska e W. Mucha.
  Google Scholar

KIJAS Zdzisław. 1996. Ekumeniczne studium antropologii Pawła Florenskiego i H.U. von Balthasara, Kraków: Wydaw. OO. Franciszkanów "Bratni Zew".
  Google Scholar

KUŚMIERCZYK Seweryn. 1989. Przedmowa, in: AndriejTARKOWSKI, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu, sztuce i filmie. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył S. Kuśmierczyk, Warszawa.
  Google Scholar

KUŚMIERCZYK Seweryn. 1992. Kraina Tarkowskiego, rozmowę przepr. K. Bielas, „Kino” n. 7.
  Google Scholar

LEDÓCHOWSKI Aleksander. 1986. Ofiara, „Film” n. 28.
  Google Scholar

MONTAGU Even.1980. Człowiek i doświadczenie: świat Tarkowskiego, trad. L. Niedzielski, „Film na Świecie” n. 267.
  Google Scholar

PAWLAK E.. 1979. Spotkanie z Andriejem Tarkowskim, „Kultura” n. 52/53.
  Google Scholar

PŁAŻEWSKI Jerzy. 1998. Nie weszli do przybytku, „Kino” n. 2.
  Google Scholar

STANISŁAWSKI Krzysztof. 1987. Zwierciadła Andrieja Tarkowskiego, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1987. W przerwie między filmami, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1989. “Posłannictwo i los”, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” (1989) n. 3-4.
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1989. O sobie, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” n. 363-364.
  Google Scholar

TARKOWSKI Andriej. 1998. Dzienniki, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar


Published
2024-06-21

Cited by

Legan, M. (2024). L’opera d’arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.: Tra Tarkovskij e Balthasar. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 63(1), 239–252. https://doi.org/10.25167/ls.5535

Authors

Michał Legan 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.