L’opera d'arte cinematografica come trattato teologico-mistagogico.
Tra Tarkovskij e Balthasar
Michał Legan
a:1:{s:5:"pl_PL";s:17:"UPJPII w Krakowie";}Abstract
The aim of the present study is to probe the theological possibilities of film, whether therefore the technical and specific language reserved for film can bear the weight of mystagogy, the weight of the theological treatise. In order to analyse the language of film from the point of view of its theological possibilities, we will make use of a concrete test that could be called ‘comparative’. We must make use of this principle by analysing the works of authors so different from each other, so distant and yet so bound by mutual influences as Hans Urs von Balthasar and Andrej Tarkovskij.
Keywords:
Andriej Tarkowski, Hans Urs von Balthasar, Teodramatyka, Teologia filmuReferences
Bibliografia:
Google Scholar
ALEXANDER Ludwik. 1995. Tajemnice Andrieja Tarkowskiego, trad. J. Gazda, „Kwartalnik Filmowy” n. 9-10 (69-70).
Google Scholar
ANDRAS L.. 1980. Oko w oko z Tarkowskim. Zwierciadło, trad. H. e A. Rutkowski, „Film na Świecie” n. 267.
Google Scholar
BALTHASAR Hans Urs von. 2006. Teodramatyka, II/1, Kraków: WAM.
Google Scholar
BALTHASAR Hans Urs von. 2004. O moim dziele, trad. M. Urban, Kraków: WAM.
Google Scholar
CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
Google Scholar
CLÉMENT Oliver. 2004. Kilka uwag na temat kina i chrześcijaństwa, trad. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” n. 45.
Google Scholar
FRANCESCO. 2023. “Perché tu possa raccontare e fissare nella memoria” (Es 10,2). La vita si fa storia. Messagio del Santo Padre Francesco per la 54ma Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali. (24.01.2020), https://www.vatican.va/content/francesco/it/messages/communications/documents/papa-francesco_20200124_messaggio-comunicazioni-sociali.html.
Google Scholar
ILLIG Jerzy, NEUGER Ludwik. 1987. Interesuje mnie problem wewnętrznej wolności..., „Powiększenie” n. 1/2 (25/26), trad. J. Ludawska e W. Mucha.
Google Scholar
KIJAS Zdzisław. 1996. Ekumeniczne studium antropologii Pawła Florenskiego i H.U. von Balthasara, Kraków: Wydaw. OO. Franciszkanów "Bratni Zew".
Google Scholar
KUŚMIERCZYK Seweryn. 1989. Przedmowa, in: AndriejTARKOWSKI, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu, sztuce i filmie. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył S. Kuśmierczyk, Warszawa.
Google Scholar
KUŚMIERCZYK Seweryn. 1992. Kraina Tarkowskiego, rozmowę przepr. K. Bielas, „Kino” n. 7.
Google Scholar
LEDÓCHOWSKI Aleksander. 1986. Ofiara, „Film” n. 28.
Google Scholar
MONTAGU Even.1980. Człowiek i doświadczenie: świat Tarkowskiego, trad. L. Niedzielski, „Film na Świecie” n. 267.
Google Scholar
PAWLAK E.. 1979. Spotkanie z Andriejem Tarkowskim, „Kultura” n. 52/53.
Google Scholar
PŁAŻEWSKI Jerzy. 1998. Nie weszli do przybytku, „Kino” n. 2.
Google Scholar
STANISŁAWSKI Krzysztof. 1987. Zwierciadła Andrieja Tarkowskiego, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1987. W przerwie między filmami, „Powiększenie” n. 1/ 2 (25/26).
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1989. “Posłannictwo i los”, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” (1989) n. 3-4.
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1989. O sobie, trad. S. Kuśmierczyk, „Film na Świecie” n. 363-364.
Google Scholar
TARKOWSKI Andriej. 1998. Dzienniki, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
Google Scholar
Authors
Michał LeganStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.