Opublikowane: 2024-12-21

A Family in the sacred art of the city of Bieruń – case studies.

Grażyna Lasek
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Dział: Sztuka sakralna
DOI https://doi.org/10.25167/ls.5740

Abstrakt

Celem studium będzie zbadanie dwóch dzieł z początku XXI w. oraz określenie warstw znaczeniowych i symbolicznych. Ich autorem jest artysta malarz Roman Nyga. Zlokalizowane są w Bieruniu. Pierwszym jest obraz pt. Święta Rodzina zamieszczony w kościele parafialnym pw. św. Bartłomieja Apostoła. Dzieło w sposób symboliczny przekazuje m.in. piękno miłości, wspólnoty, wiary. Z tą problematyką możemy się także spotkać na skwerze - tzw. placu św Walentego. W jego centrum zlokalizowano kolumnę – Pomnik św. Walentego Patrona Miasta Bierunia. Główne dojście do centralnego punktu placu flankowane jest dwoma niewysokimi cokołami, na których po obydwu stronach umieszczono granitowe płyty z rysunkami oraz podpisami: miłość - czystość, czyńmy dobro, wiara - modlitwa, łaska - cud. W pracy przyjęto metodę badawczą polegającą na połączeniu analizy pojęć z zakresu sztuki sakralnej z lokalnym kontekstem historycznym oraz szarszą perspektywą kulturową. Celem badania jest wyodrębnienie symboli i znaków zakodowanych w omawianych dziełach i współdecydujących o ich wyjątkowości w której piękno sztuki przekazuje piękno głębokiej wiary, i modlitwy.

Słowa kluczowe:

Słowa kluczowe: Bieruń, kościół pw. św. Bartłomieja Apostoła, obraz Święta Rodzina, plac św. Walentego, artysta malarz Roman Nyga.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lasek, G. (2024). A Family in the sacred art of the city of Bieruń – case studies. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 64(2), 219–232. https://doi.org/10.25167/ls.5740
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.