Księga przychodów zakrystii kościoła Bożego Ciała w Krakowie (1711-1787). Wstępne rozpoznanie i aspekty muzyczne

Czesław Grajewski

Instytut Historii Sztuki UKSW Warszawa

Abstract

Niniejsze opracowanie ma na celu wyizolowanie z księgi przychodów zakrystii kościoła Bożego Ciała w Krakowie informacji na temat muzyki. Księga nie była dotąd przedmiotem analiz naukowych. Jest ona jednak cennym źródłem do poznania m. in. kultury muzycznej kanoników regularnych laterańskich w Krakowie w okresie blisko jednego stulecia (1711-1787). Zawarte w niej informacje muzyczne dotyczą trzech zagadnień:

1) użycia dzwonów kościelnych oraz kwot, jakie płacono dzwonnikom;

2) wysokości ofiar składanych przez członków kapeli kościelnej za zamówione Msze św.;

3) daty pogrzebów niektórych muzyków związanych z kościołem Bożego Ciała.

Schlagworte:

kanonicy regularni laterańscy, Kraków, muzyka, klasztor

źródła
  Google Scholar

ABC EP - Kraków, Archiwum Klasztoru Bożego Ciała, Expensa pecuniae thesaurii sacrarii Ecclesiae S[anciti]S[simi] Corporis Christi per me P[atrem] Joannem Gelasium Sacristianum adnotata, 1616-1676, ms. b.s.
  Google Scholar

ABC RE - Kraków, Archiwum Klasztoru Bożego Ciała, Regestra exceptarum (Percepta kościelna) 1711-1787, ms. b.s.
  Google Scholar

IIMC - Inventarium instrumentorum musicorum chori Collegi Cracoviensis Societatis Jesu ad s. Petrum in visiatione RP Provincialis Anno 1686… conscriptum, Kraków, Biblioteka Jagiellońska, ms. 180.
  Google Scholar

LDECC - Kraków, Archiwum Klasztoru Bożego Ciała, Liber Defunctorum Ecclesiae Corporis Christi 1712-1733, ms. b.s.
  Google Scholar

opracowania
  Google Scholar

CHYBIŃSKI 1949 - Chybiński Adolf, Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800, Kraków 1949.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 2017 - Grajewski Czesław, Kanonik Jan z Lublina i jego tabulatura, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 108 (2017), s. 111-121.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 20181 - Grajewski Czesław, Muzyka i muzycy w dokumentach Kanoników Regularnych Laterańskich (1781-1861), w: Cantabo et psallam dicam (Ps 57,9), Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Antoniemu Reginkowi w 70. rocznicę urodzin, „Studia Pastoralne” 14 (2018), s. 112-141.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 20182 - Grajewski Czesław, Wydatki zakrystii krakowskiego kościoła Bożego Ciała (I poł. XVII w.) jako świadectwo kultury muzycznej Kanoników Regularnych Laterańskich, „Roczniki Teologiczne” 65 (2018) 13, s. 217-237.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 20191 - Grajewski Czesław, Instrumenty i księgi muzyczne w dokumentach Kanoników Regularnych Laterańskich (1781-1861), „Seminare. Poszukiwania naukowe” 40 (2019) 1, s. 189-208.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 20192 - Grajewski Czesław, Muzyka liturgiczna w krakowskim kościele Bożego Ciała w II połowie XVII wieku w świetle księgi wydatków zakrystii (1616-1668), „Roczniki Humanistyczne” 67 (2019) 12, s. 57-65.
  Google Scholar

GRAJEWSKI 2020 - Grajewski Czesław, Krakowski klasztor kanoników regularnych laterańskich jako mecenas kultury muzycznej (1668-1676), „Roczniki Humanistyczne” 68 (2020) 12, s. 45-57.
  Google Scholar

KĄTNY 2016 - Kątny Łukasz, Kultura muzyczna Kanoników Regularnych Laterańskich Prepozytury Bożego Ciała i wybranych klasztorów kongregacji krakowskiej w latach 1405–1795, Warszawa 2016 (praca doktorska, Uniwersytet Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; egzemplarz w Bibliotece UKSW).
  Google Scholar

KUBIENIEC 2006 - Kubieniec Jakub, Uniwersalizm i swoistość w średniowiecznych antyfonarzach krakowskich, Kraków 2006.
  Google Scholar

ŁATAK 1999 - Łatak Kazimierz, Kanonicy regularni laterańscy na Kazimierzu w Krakowie do końca XVI wieku, Ełk 1999.
  Google Scholar

ŁATAK 2002 - Łatak Kazimierz, Kongregacja krakowska kanoników regularnych laterańskich na przestrzeni dziejów, Kraków 2002.
  Google Scholar

ŁATAK 2010 - Łatak Kazimierz, Kultura książki w wolbromskim klasztorze kanoników regularnych laterańskich w czasach nowożytnych, „Echa przeszłości” 11 (2010), s. 69-90.
  Google Scholar

ŁATAK, NALBACH 2009 - Łatak Kazimierz, Nalbach Stanisław, Ze studiów nad kulturą umysłową kanoników regularnych krakowskiej prepozytury Bożego Ciała w XV i XVI wieku, Kraków 2009.
  Google Scholar

ŁATAK, PĘGIER 2017 - Łatak Kazimierz, Pęgier Małgorzata, Kronika Stefana Ranatowicza, Łomianki 2017.
  Google Scholar

ŁOBAZA 2015 - Łobaza Michał, Piśmiennictwo sakralne i pragmatyczne Kanoników Regularnych Laterańskich Kongregacji Krakowskiej w czasach staropolskich, Warszawa 2015 (praca doktorska, Uniwersytet Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; egzemplarz w Bibliotece UKSW).
  Google Scholar

ŁOPACIŃSKI 1939 - Łopaciński Euzebiusz, Pałac Słuszków, „Wilno. Kwartalnik poświęcony sprawom miasta Wilna” 1 (1939) nr 1, s. 13-27.
  Google Scholar

PACEVIĆIUS 2008 - Pacevićius Arvydas, Kanonickie marginalia i proweniencje w zbiorach bibliotecznych Litwy, w: Przemijanie i trwanie. Kanonicy Regularni Laterańscy w dawnej i współczesnej Polsce, red. K. Łatak, I. Makarczyk, Kraków 2008, s. 403-410.
  Google Scholar

PIETRZKIEWICZ 2003 - Pietrzkiewicz Iwona, Biblioteka kanoników regularnych w Krakowie w XV i XVI wieku, Kraków 2003.
  Google Scholar

SACHS 1989 - Sachs Curt, Historia instrumentów muzycznych, przekł. St. Olędzki, Kraków 1989.
  Google Scholar

SMP 1964, 1967 - Słownik muzyków polskich, red. J. Chomiński, t. 1 A-Ł, Kraków 1964, t. 2 M-Z, Kraków 1967.
  Google Scholar

TYLKA 2014 - Tylka Iwona, Instrumentaliści i wokaliści kapeli jezuickiej kościoła ss. Piotra i Pawła w Krakowie, „Liturgia Sacra” 20 (2014) 2, s. 427-478.
  Google Scholar


Veröffentlicht
2024-06-21

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Grajewski, C. (2024). Księga przychodów zakrystii kościoła Bożego Ciała w Krakowie (1711-1787). Wstępne rozpoznanie i aspekty muzyczne. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 63(1), 157–175. https://doi.org/10.25167/ls.4964

Authors

Czesław Grajewski 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.