Opublikowane: 2020-03-26

Obiekty sztuki sakralnej we francuskich kolekcjach prywatnych w XIX wieku – wybrane przykłady

Magdalena Białonowska
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Dział: Sztuka sakralna
DOI https://doi.org/10.25167/ls.1091

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki funkcjonowania obiektów sztuki sakralnej w kolekcjach powstających we Francji w 1. połowie XIX wieku. W kontekście wandalizmu Wielkiej Rewolucji Francuskiej zrodził się ruch teoretyków, którzy sprzeciwiali się destrukcji i opowiadali za ochroną zabytków jako pomników historii Francji. Ruch ten zainspirował wśród kolekcjonerów zainteresowanie sztuką sakralną, głównie średniowieczną. W artykule została przywołana postać Alexandre Lenoira (1761–1839), następnie kolekcje średniowiecznej sztuki sakralnej stworzone przez: Alexandra Du Sommerarda (1779-1842); Pierra Révoila (1776–1842); Alexandre’a Sauvageota (1781-1860); Louisa Fidela Debruge-Dumenila (1788–1838) oraz Jeana-Baptiste’a (1792–1871) i Louis (1827-1888) Carranda. Analiza zawartości i historii tychże kolekcji pozwoliła wysnuć wnioski na temat zmieniających się pobudek, dla których kolekcjonerzy 1. połowy XIX wieku gromadzili obiekty sztuki sakralnej, od potrzeby ratowania zabytków sztuki francuskiej po traktowanie ich jako materiał badawczy. 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Białonowska, M. (2020). Obiekty sztuki sakralnej we francuskich kolekcjach prywatnych w XIX wieku – wybrane przykłady. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 54(2), 617–637. https://doi.org/10.25167/ls.1091

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.