Herstories. Digital social archives as a space for building memory about women (presentation of the research area)
Abstrakt
The aim of the article is to shape the field of scientific exploration which is opening in the internet space as a social archive. It is a space for building herstories – women’s histories as well as social memory about them. The author refers to the definition of herstory by presenting a variety of contexts in which the concept functions: ideological, scientific, and that which is created by bottom-up initiatives of social archival science. Herstoric discourse, being shaped in the space of digital social archives, fits into the intense and changing public discourse on equality. A discursive overview of herstory will enhance our knowledge not only of equality/ anti-discriminative discourse regulations, but also about civil or urban discourse. What is more, it will provide new findings on the topic of women’s style and point of view. There are also valuable social effects of discursive interest in herstories – they can contribute to including women’s histories, their voices and way of thinking about the world into the public sphere.
Słowa kluczowe:
herstory, social archives, memory, discourseBibliografia
Bartmiński J., 2001, Styl potoczny. – Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, p. 115–134.
Google Scholar
Biskupska K., 2011, Pamięć społeczna w zwierciadle języka. Analiza dyskursu pokolenia przełomu, Opole.
Google Scholar
Bogucka M., 1993, Kwestia kobieca okiem historyka, „Teksty Drugie”, No. 4/5/6, p. 180–184.
Google Scholar
Chmura-Rutkowska I., Głowacka-Sobiech E., Skórzyńska I., 2013, Niegodne historii. O nieobecności kobiet w dziejach w kontekście analiz wybranych podręczników do nauki historii w Polsce, „Sensus Historiae”, vol. 12, z. 4, p. 47–70.
Google Scholar
Chmura-Rutkowska I., Głowacka-Sobiech E., Skórzyńska I., 2015, „Niegodne historii?” O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum, Poznań.
Google Scholar
Cornelissen Ch., 2014, Czym jest kulturapamięci? Pojęcie – metody – perspektywy.– (Kon)tekstypamięci. Antologia, ed. K. Kończal, p. 247–264.
Google Scholar
Czachur W., 2018, Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. – Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, ed. W. Czachur, Warszawa, p. 7–55.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.7-55
Google Scholar
Desperak I., Kuźma I., ed., 2017, Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Łódź.
Google Scholar
Desperak I., Kuźma I., ed., 2015, Wciąż pod prąd? Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Łódź.
Google Scholar
Golka M., 2009, Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa.
Google Scholar
Kałwa D., 2002, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej: dylematy środowisk kobiecych, Kraków.
Google Scholar
Kałwa D., Pudłocki T. (eds.), 2007, Historie zwyczajnych kobiet i zwyczajnych mężczyzn. Dzieje społeczne w perspektywie gender, Przemyśl.
Google Scholar
Kałwa D., 2015, Przemoc i zapomnienie. Druga wojna światowa z perspektywy płci kulturowej. – Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, red. K. Bałżewska, D. Korczyńska-Partyka, A. Wódkowska, Gdańsk, p. 27–43.
Google Scholar
Kapralska Ł., 2017, Digitalizacja przeszłości i dziedzictwa kulturowego w społecznościach lokalnych – znaczenie i funkcje, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis; Studia Sociologica” 9, vol. 1, p. 123–135.
Google Scholar
Kuźma-Markowska S., 2014, Herstory – Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, ed. M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowka, K. Mrozik, Warszawa, p. 179–182.
Google Scholar
Kuźma I., Pietrzak E., online, Łódzkie herstorie dla „Women, Wear and Peace”, p. 46–57, http://wladzasadzenia.pl/2016/9/lodzkie-herstorie-dla-women-war-andpeace.pdf, access: 24.09.2018.
Google Scholar
Kwiatkowski K., 2014, Niepamięć. – Modi memorani. Leksykon kultury i pamięci, eds. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa, p. 272–274.
Google Scholar
Mrozik A., 2011, Wywołać z milczenia. Historia kobiet w PRL-u – kobiety w historii PRL-u, „TekstyDrugie”, No. 4, p. 112–119.
Google Scholar
Nora P., 2014, Jak pisać historię Francji?. – (Kon)teksty pamięci. Antologia, ed. K. Kończal, Warszawa, p. 15–29.
Google Scholar
Nowak J., 2011, Społeczne reguły pamiętania. Antropologia pamięci zbiorowej, Kraków.
Google Scholar
Rejter A., 2013, Władza płci w perspektywie komunikacyjnej. – Oblicza komunikacji 6. Językwładzy, ed. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, p. 23–37.
Google Scholar
Solarska M., 2011, S/przeciwhistoria, Bydgoszcz.
Google Scholar
Szacka B., 2006, Czas przeszły, pamięc, mit, Warszawa.
Google Scholar
Szacka B., 2012, Historia, pamięć zbiorowa i connertowska pamięć kulturowa. – Tradycje dla współczesności 6. Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, eds. J. Adamowski, M. Wójcicka, Lublin, p. 13–20.
Google Scholar
Witczak K., 2016, Herstory: od historii do literatury, „Sensus Historiae”, vol. 25, issue 4, p. 63–72.
Google Scholar
Witosz B., 2012, Badania nad dyskursem we współczesnym językoznawstwie polonistycznym. – Oblicza Komunikacji 5. Analiza dyskursu centrum – peryferie, eds. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, p. 61–76.
Google Scholar
Witosz B., 2014, O ideologizacji przekonań i postaw estetycznych (wokół publicznego sporu na temat artystycznej instalacji „Tęcza” na placu Zbawiciela w Warszawie), „Forum Lingwistyczne”, No. 1, p. 27–36.
Google Scholar
Witosz B., 2016, Czy potrzebne nam typologie dyskursu?.– Dyskurs i jego odmiany, eds. B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek, Katowice, p. 22–30.
Google Scholar
Wójcicka M., 2017, Styl jako praktyka i forma pamięci zbiorowej, „Półrocznik Językoznawczy Tertium. Tertium Linguistic Journal”, No. 2 (1), p. 29–42.
DOI: https://doi.org/10.7592/Tertium2017.2.1.Wojcicka
Google Scholar
Wójcicka M., 2018, Język pamięci zbiorowej (w kontekście kultury oralności, piśmienności i elektoralności). Prolegomena. – Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, ed. W. Czachur, Warszawa, p. 68–93.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.68-93
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.