Dívčí narativy jako odraz genderové kultury

Jiří Zeman



Abstrakt

The article focuses on how gender traits are reflected in the narratives of girls growing up. They stem from stories printed in girls’ magazines and their web portals. The storytelling focuses on three thematic areas: love stories, horror stories and the most embarrassing thing ever experienced. In terms of gender, the focus is primarily placed on love stories, in which the authors present their relationships to boys, forging contacts etc. The article delves deeper into analysing storytelling on embarrassing topics. This kind of storytelling is presented as a specific type of text, which reflects gender specifics in terms of structure and topics.

Słowa kluczowe:

narrative, girls' magazine, gender, text

Johnstone B., 1993, Community and contest: Midwestern Men and Women Creating their Worlds in conversational Storytelling. – Gender and Conversational Interaction, ed. D. Tannen, New York, s. 62–80.
  Google Scholar

Tannen D., 1995, Ty mi prostì nerozumíš, Praha.
  Google Scholar

Zeman J., 2012, Komunikace dívek a chlapcù jako koexistence dvou kultur. – Spotkania międzykulturowe. Tom 2: Językoznawstwo – Glottodydaktyka, eds. K. Jarząbek, A. Ruttar, S. Sojda, Katowice, s. 242–250.
  Google Scholar

Zeman J., 2013, Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládee, Hradec Králové.
  Google Scholar

Zeman J., Martinková E., 2014, Prezentace dospívajících dívek v dívčích časopisech, Hradec Králové.
  Google Scholar


Opublikowane
2019-12-30

Cited By / Share

Zeman, J. (2019). Dívčí narativy jako odraz genderové kultury. Stylistyka, 24, 331–338. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.24.2015.23

Autorzy

Jiří Zeman 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.