Opublikowane: 2021-06-07

Humorous and Non-Humorous Stories - Are There Differences in Frame-Based Reception?

Władysław Chłopicki

Abstrakt

Problem doboru kryteriów, które pozwalałyby odróżnić elementy humorystyczne od pozostałych elementów tekstu jest często pomijany przez badaczy humoru, mimo że jest problemem zasadniczym. Artykuł stanowi próbę porównania opowiadań humorystycznych i niehumorystycznych w oparciu o proponowane konstrukty mentalne, zwane ramami postaci {character frames'), które mogą ułatwić sformułowanie różnic w odbiorze tych typów tekstów. Konstrukty te są postulowane jako przydatne zarówno przy analizie postaci fikcyjnych jak i rzeczywistych.
Po przedstawieniu dwóch alternatywnych klasyfikacji opowiadań humorystycznych i porównaniu podejścia ściśle tekstualnego (Attardo) i podejścia nastawionego na odbiorcę (Chłopicki), opisane jest narzędzie analizy, czyli rama postaci. Przy jej pomocy przeanalizowane są następnie fragmenty trzech opowiadań, dwóch humorystycznych, Germans at meat K. Mansfield i Gertrude the governess S. Leacocka oraz jednego nie- humorystycznego The German boy R. Butlina.
Na podstawie tej analizy, proponuje się do dalszej dyskusji w środowisku humoro- logicznym następujące wnioski. Cechami charakterystycznymi opowiadań humorystycznych widocznymi w ramach postaci są: obecność opozycji skryptowych i łańcuchów opozycji, obecność dużej liczby inferencji (większej niż przy opowiadaniach niehumo- rystycznych) oraz dużej liczby oryginalnych (nieprzetworzonych w trakcie analizy) fragmentów tekstu w ramach (to zwykle partie humorystyczne tekstu, które silnie opierają się na frazeologii tekstu).

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Chłopicki, W. (2021). Humorous and Non-Humorous Stories - Are There Differences in Frame-Based Reception?. Stylistyka, 10, 59–78. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4122

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.