Humorous and Non-Humorous Stories - Are There Differences in Frame-Based Reception?


Abstract

Problem doboru kryteriów, które pozwalałyby odróżnić elementy humorystyczne od pozostałych elementów tekstu jest często pomijany przez badaczy humoru, mimo że jest problemem zasadniczym. Artykuł stanowi próbę porównania opowiadań humorystycznych i niehumorystycznych w oparciu o proponowane konstrukty mentalne, zwane ramami postaci {character frames'), które mogą ułatwić sformułowanie różnic w odbiorze tych typów tekstów. Konstrukty te są postulowane jako przydatne zarówno przy analizie postaci fikcyjnych jak i rzeczywistych.
Po przedstawieniu dwóch alternatywnych klasyfikacji opowiadań humorystycznych i porównaniu podejścia ściśle tekstualnego (Attardo) i podejścia nastawionego na odbiorcę (Chłopicki), opisane jest narzędzie analizy, czyli rama postaci. Przy jej pomocy przeanalizowane są następnie fragmenty trzech opowiadań, dwóch humorystycznych, Germans at meat K. Mansfield i Gertrude the governess S. Leacocka oraz jednego nie- humorystycznego The German boy R. Butlina.
Na podstawie tej analizy, proponuje się do dalszej dyskusji w środowisku humoro- logicznym następujące wnioski. Cechami charakterystycznymi opowiadań humorystycznych widocznymi w ramach postaci są: obecność opozycji skryptowych i łańcuchów opozycji, obecność dużej liczby inferencji (większej niż przy opowiadaniach niehumo- rystycznych) oraz dużej liczby oryginalnych (nieprzetworzonych w trakcie analizy) fragmentów tekstu w ramach (to zwykle partie humorystyczne tekstu, które silnie opierają się na frazeologii tekstu).


Attardo S., 1996, Humour theory beyondjokes: The treatment of humorous texts at large. - Hulstijn, Joris and Anton Nijholt (eds.), Automatic Interpretation and Generation of VerbalHumor: Proceedings of the Twelfth Twente Workshop on Language Technology Joint with International Workshop on Computational Humor Enschede : University of Twente, 87-101.

Attardo S., 2001, Humorous Texts: A Semantic and Pragmatic Analysis, "Humor Research" 6. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.

Attardo S. and Chabanne J.Ch., 1990, Jokes as text-type, „Humor: International Journal of Humor Research” 5 (1-2), 165-76.

Attardo S. and . Raskin V, 1991, Script theory revis(it)ed: Joke similarity andjoke representation model, „Humor: International Journal of Humor Research” 4 (3-4), 293-347.

Butlin R., 1987, The German boy. In: Jones, Esmor (ed.), „British Short Stories of Today”, London: Penguin Books. 18-22.

Chłopicki W., 1997b, An approach to the analysis of verbal humor in short stories, „Humor: International Journal of Humour Research” 10 (3), 333-47.

Chłopicki W., 2000, Linguistic analysis of humour in short stories. - Gajda, Stanislaw and Dorota Brzozowska (eds.), Świat humoru, Opole: Uniwersytet Opolski, 513-24.

Chłopicki W., 2001, [in print], Interdyscyplinarna analiza humoru w tekstach literackich: rozumienie a interpretacja (na przykładzie opowiadań). - Zając Joanna (ed.). Humor w kulturze - Kultura Humoru, Tarnów: Wyd. Talia.

Leacock S., 1983, Gertrude the governess: or simple seventeen. — Richler, Mordecai (ed.) The Best of Modern Humor. New York: Alfred Knopf. 1-8.

Mandler J.M., 1984, Story, Scripts, and Scenes: Aspects of Schema Theory. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Mansfield K., 1990, Germans at meat. — Craig, Patricia (ed.) The Penguin Book of British Comic Stories: An Anthology of Humorous Stories from Kipling and Wodehouse to Beryl Bainbridge and Julian Barnes. London: Penguin Books. 96-9.

Raskin V., 1985a , Semantic Mechanisms of Humor, Dordrecht: Reidel.
Download


Published
2021-06-07

Cited by

Chłopicki, W. (2021). Humorous and Non-Humorous Stories - Are There Differences in Frame-Based Reception?. Stylistyka, 10, 59–78. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4122

Authors

Władysław Chłopicki 
https://orcid.org/0000-0002-4675-4102

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2001 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.