K emotivnosti diskurzních markerů ve spontánní mluvené komunikaci
Abstrakt
The characteristics of the so-called discourse markers play an important role in the stylistic analysis of spontaneous spoken communication. The term discourse markers refers to the group of synsemantic words (or their collocations) that convey primarily pragmatic information. When describing discourse markers, their polyfunctionality is always emphasized. Discourse markers can perform a variety of (textual and interaction-related) functions, depending on the context, their structural position in the utterance, and especially their sound modifications. The article is based on the analysis of discourse markers in terms of their expressive and emotional functions. The use of discourse markers to express the speaker’s emotional attitudes is connected with three processes: sound modification, multiplication (repetition), and cumulation (formation of multiwords markers). The main source of language material for the research was the corpus of contemporary spoken Czech ORAL v1.
Słowa kluczowe:
discourse marker, language function, emotional function, spoken Czech, dialogue analysis, Czech National CorpusBibliografia
Zdroje
Google Scholar
Kopřivová M., Lukeš D., Komrsková Z., Poukarová P., Waclawičová M., Benešová L., Křen M.: ORAL: korpus neformální mluvené češtiny, verze 1 z 2.6.2017. Ústav českého národního korpusu FF UK, Praha 2017. Dostupný z WWW: http://www.korpus.cz.
Google Scholar
Literatura
Google Scholar
Čermák F., 2008, Partikule, jejich syntagmatika a kumulace v mluvené češtině. –Čeština v mluveném korpusu, red. M. Kopřivová, M. Waclawičová, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 63–74.
Google Scholar
Čermáková A., Jílková L., Komrsková Z., Kopřivová M., Poukarová P., 2019, Dis kurzní markery. – Syntax mluvené češtiny, red. J. Hoffmannová, J. Homoláč, K. Mrázková, Praha: Academia, s. 244–351.
Google Scholar
Grepl M., 1967, Emocionálně motivované aktualizace v syntaktické struktuře výpovědi, Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
Google Scholar
Hoffmannová J., Müllerová O., Zeman J., 1999, Konverzace v češtině při rodinných a přátelských návštěvách, Praha: TRIZONIA.
Google Scholar
Chamonikolasová K., 2010, Diskurzní částice v českém a anglickém dialogu. –Integrace v jazycích – jazyky v integraci, M. Krčmová a kol., Praha: NLN, s. 99–110.
Google Scholar
Kačala J., 2012, K podstate vety. Syntetický pohľad, Martin: Vydavateľstvo Matice slovenskej.
Google Scholar
Müllerová O., 2005, Opakování jako jeden z rysů výstavby mluvených textů. – Aktu álne otázky súčasnej syntaxe, red. M. Šimková, Bratislava: Veda, s. 139–149.
Google Scholar
Stivers T., 2004, „No no no“ and Other Types of Multiple Sayings in Social Interac tion, „Human Communication Research“, 30, č. 2, s. 260–293.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2004.tb00733.x
Google Scholar
Autorzy
Denisa KnobováAutorzy
Sára PodojilováStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.