Nazwy telewizyjnych programów sportowych z komponentem wartościującym (na przykładzie stacji Canal+ Sport)


Abstrakt

The purpose of this article is to look at the names of TV sports programmes through the prism of values and valuation. Research methods developed both in onomastics and axiology were used. An attempt was made to answer the questions: What axiologically characterized elements are the components of the names of sports programs? What values do their creators refer to? Which names – for their direct or indirect values – are more common? The study is based on the typology of ultimate values proposed by Jadwiga Puzynina. The research basis is the names of television programs on the Canal+ Sport Channel. The analyzed medionyms most often include references to vital and feeling values. Much less frequently the creators of medionym refer to cognitive, customary or moral values. Few names contain a value-primar component, while the vast majority are definitional or connotative value words. In
the studied propria, value measures from different levels of language are used. Positive axiologization dominates.

Słowa kluczowe:

axiology, Canal Sport, medionym, names of sports programmes, values

Banach A., 2020, Miłość niejedno ma imię – nazwy stron miłośników sportu na portalu Facebook. – Medialne oblicza sportu, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 9–19.
  Google Scholar

Burska K., 2022, Nazwy audycji w internetowych stacjach radiowych o tematyce sportowej. – Sport. Język, społeczeństwo, kultura, red. S. Skuza, L. Zieliński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 59–76.
  Google Scholar

CANAL+ Polska, br, https://corporate.pl.canalplus.com (dostęp: 29.08.2023).
  Google Scholar

Gałkowski A., 2007, Komponent wartościujący w sloganach i nazwach firmowych. – Antynomie wartości. Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie, red. A. Oskiera, Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, s. 139–162
  Google Scholar

Historia Canal+, 2005, https://reporterzy.info/25,historia_canal_plus.html (dostęp:31.08.2023).
  Google Scholar

Kałasznik M., 2016, Nazwy programów telewizyjnych z udziałem celebrytów – próba analizy semantyczno-pragmatycznej, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 65–76.
  Google Scholar

Kaszewski K., 2015, Nazwa stacji radiowej jako składnik audycji radiowej, „Studia Medioznawcze”, 2(69), s. 107–119.
  Google Scholar

Kmieć N., 2014, Kwadrans po ósmej, Najsztub pyta, Co z tą Polską? – czyli o mechanizmach tworzenia nazw programów publicystycznych słów kilka. – Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 219–230, https://doi.org/10.18778/7969-405-1.1
  Google Scholar

Kopańko K., 2019, Canal+ wraca do korzeni. Oto blisko 25 lat historii marki w Polsce, https://spidersweb.pl/2019/09/canal-historia.html (dostęp: 31.08.2023)
  Google Scholar

Krawczyk E., 2020, Produkt polityczny plus – budowa nazw własnych z członem plus i ich perswazyjna rola w dyskursie politycznym. – Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst, red. E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 175–188.
  Google Scholar

Kurdupski M., Polsat Sport liderem kanałów sportowych, https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/polsat-sport-tvp-sport-eurosport (dostęp: 30.08.20
  Google Scholar

Łuc I., 2020, Leksyka religijna jako wartościujący komponent chrematonimii marketingowej, „Roczniki Humanistyczne”, LXVIII/6, s. 123–140, https://doi.org/10.18290/rh20686-7.
  Google Scholar

Matusiak I., 2010, Element wartościujący w określeniach identyfikujących firmy. – Nazwy własne a społeczeństwo, t. 2, red. R. Łobodzińska, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem, s. 295–303.
  Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A., 2016, Onimiczna kreatywność translatorska w tytułach filmów i seriali, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 147–158.
  Google Scholar

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Rosłoń M., 2021, Mowa trawa 2:0. Słownik piłkarskiej polszczyzny, Warszawa: Ringier Axel Springer Polska.
  Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy, Kraków: Lexis.
  Google Scholar

Sport bez fikcji: Pocałunek śmierci, br, https://www.zaglebie.com/Aktualnosci/Inne/sport-bez-fikcji-pocalunek-smierci_n1967 (dostęp: 14.10.20
  Google Scholar

Szczęk J., Kałasznik M., 2016, „Świat na talerzu” i „Masterchef” – nazewnicza onomastyka medialna w zakresie kulinariów, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 179–190.
  Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2022, Telewizja: polityka i rozrywka. O współczesnych dyskursach telewizyjnych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Tabisz A., 2012, Nazwy telewizyjnych programów edukacyjnych dla dzieci. – Jednotlivé a všeobecné v onomastike, red. M. Ološtiak, Prešov: Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove, s. 351–359.
  Google Scholar

Telemagazyn, https://www.telemagazyn.pl (dostęp: 26.09.2023).
  Google Scholar

Waszakowa K., 2005, Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Waszakowa K., 2019, Internacjonalizacja w słowotwórstwie polszczyzny przełomu XX i XXI wieku jako przykład jednostronnych kontaktów językowych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, 75, s. 179–193, https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6620.
  Google Scholar

Zarębski R., 2012, Rzeczownikowe prefiksy obcego pochodzenia w historii języka polskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7525-708-3.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-19

Cited By / Share

BURSKA, K. (2024). Nazwy telewizyjnych programów sportowych z komponentem wartościującym (na przykładzie stacji Canal+ Sport). Stylistyka, 33, 81–100. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5706

Autorzy

KATARZYNA BURSKA 
https://orcid.org/0000-0002-7693-1472

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.