Nazwy telewizyjnych programów sportowych z komponentem wartościującym (na przykładzie stacji Canal+ Sport)


Abstract

The purpose of this article is to look at the names of TV sports programmes through the prism of values and valuation. Research methods developed both in onomastics and axiology were used. An attempt was made to answer the questions: What axiologically characterized elements are the components of the names of sports programs? What values do their creators refer to? Which names – for their direct or indirect values – are more common? The study is based on the typology of ultimate values proposed by Jadwiga Puzynina. The research basis is the names of television programs on the Canal+ Sport Channel. The analyzed medionyms most often include references to vital and feeling values. Much less frequently the creators of medionym refer to cognitive, customary or moral values. Few names contain a value-primar component, while the vast majority are definitional or connotative value words. In
the studied propria, value measures from different levels of language are used. Positive axiologization dominates.

Keywords:

axiology, Canal Sport, medionym, names of sports programmes, values

Banach A., 2020, Miłość niejedno ma imię – nazwy stron miłośników sportu na portalu Facebook. – Medialne oblicza sportu, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 9–19.
  Google Scholar

Burska K., 2022, Nazwy audycji w internetowych stacjach radiowych o tematyce sportowej. – Sport. Język, społeczeństwo, kultura, red. S. Skuza, L. Zieliński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 59–76.
  Google Scholar

CANAL+ Polska, br, https://corporate.pl.canalplus.com (dostęp: 29.08.2023).
  Google Scholar

Gałkowski A., 2007, Komponent wartościujący w sloganach i nazwach firmowych. – Antynomie wartości. Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie, red. A. Oskiera, Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, s. 139–162
  Google Scholar

Historia Canal+, 2005, https://reporterzy.info/25,historia_canal_plus.html (dostęp:31.08.2023).
  Google Scholar

Kałasznik M., 2016, Nazwy programów telewizyjnych z udziałem celebrytów – próba analizy semantyczno-pragmatycznej, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 65–76.
  Google Scholar

Kaszewski K., 2015, Nazwa stacji radiowej jako składnik audycji radiowej, „Studia Medioznawcze”, 2(69), s. 107–119.
  Google Scholar

Kmieć N., 2014, Kwadrans po ósmej, Najsztub pyta, Co z tą Polską? – czyli o mechanizmach tworzenia nazw programów publicystycznych słów kilka. – Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 219–230, https://doi.org/10.18778/7969-405-1.1
  Google Scholar

Kopańko K., 2019, Canal+ wraca do korzeni. Oto blisko 25 lat historii marki w Polsce, https://spidersweb.pl/2019/09/canal-historia.html (dostęp: 31.08.2023)
  Google Scholar

Krawczyk E., 2020, Produkt polityczny plus – budowa nazw własnych z członem plus i ich perswazyjna rola w dyskursie politycznym. – Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst, red. E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 175–188.
  Google Scholar

Kurdupski M., Polsat Sport liderem kanałów sportowych, https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/polsat-sport-tvp-sport-eurosport (dostęp: 30.08.20
  Google Scholar

Łuc I., 2020, Leksyka religijna jako wartościujący komponent chrematonimii marketingowej, „Roczniki Humanistyczne”, LXVIII/6, s. 123–140, https://doi.org/10.18290/rh20686-7.
  Google Scholar

Matusiak I., 2010, Element wartościujący w określeniach identyfikujących firmy. – Nazwy własne a społeczeństwo, t. 2, red. R. Łobodzińska, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem, s. 295–303.
  Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A., 2016, Onimiczna kreatywność translatorska w tytułach filmów i seriali, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 147–158.
  Google Scholar

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Rosłoń M., 2021, Mowa trawa 2:0. Słownik piłkarskiej polszczyzny, Warszawa: Ringier Axel Springer Polska.
  Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy, Kraków: Lexis.
  Google Scholar

Sport bez fikcji: Pocałunek śmierci, br, https://www.zaglebie.com/Aktualnosci/Inne/sport-bez-fikcji-pocalunek-smierci_n1967 (dostęp: 14.10.20
  Google Scholar

Szczęk J., Kałasznik M., 2016, „Świat na talerzu” i „Masterchef” – nazewnicza onomastyka medialna w zakresie kulinariów, „Prace Językoznawcze”, XVIII/3, s. 179–190.
  Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2022, Telewizja: polityka i rozrywka. O współczesnych dyskursach telewizyjnych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Tabisz A., 2012, Nazwy telewizyjnych programów edukacyjnych dla dzieci. – Jednotlivé a všeobecné v onomastike, red. M. Ološtiak, Prešov: Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove, s. 351–359.
  Google Scholar

Telemagazyn, https://www.telemagazyn.pl (dostęp: 26.09.2023).
  Google Scholar

Waszakowa K., 2005, Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Waszakowa K., 2019, Internacjonalizacja w słowotwórstwie polszczyzny przełomu XX i XXI wieku jako przykład jednostronnych kontaktów językowych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, 75, s. 179–193, https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.6620.
  Google Scholar

Zarębski R., 2012, Rzeczownikowe prefiksy obcego pochodzenia w historii języka polskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7525-708-3.
  Google Scholar


Published
2024-12-19

Cited by

BURSKA, K. (2024). Nazwy telewizyjnych programów sportowych z komponentem wartościującym (na przykładzie stacji Canal+ Sport). Stylistyka, 33, 81–100. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5706

Authors

KATARZYNA BURSKA 
https://orcid.org/0000-0002-7693-1472

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2024 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.