Trailery książkowe jako eskorty książek. Charakterystyka gatunku
Abstrakt
Book trailers are becoming an increasingly important element of communication about a book (on the line: author – publisher – reader), and the virtual space favours their rapid development and dissemination. Trailers are accompanying texts for books (they
inform about their creation and encourage reading), but they also provide a first interpretation of the texts and create certain expectations of the audience towards them. Their role in the social process of book circulation and reception is therefore
very important. By examining a series of genre concretisations (formally, semantically and stylistically similar texts), the author aims to show the genre pattern of the book trailer, the way in which its genre field is shaped, and the characteristics that can
be attributed to the variants of the pattern and the functions they can fulfil. For this purpose, the author uses the methodology of contemporary genology, especially the research method initiated by M. Wojtak.
The analyses presented allow not only to reconstruct the genre pattern, but also to identify the two main sources of inspiration: the film trailer and the book cover. The analyses also show the methods used by publishers to increase the effectiveness of trailers.
Słowa kluczowe:
book trailer, text genre, paratext, functional tekstBibliografia
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Genette G., 1982, Palimpsestes, Paris: Éditions du Seuil.
Google Scholar
Genette G., 1987, Seuils, Paris: Éditions du Seuil.
Google Scholar
Genette G., 1992, Palimpsety. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki. – Współczesna teoria badań za granicą, t. 4, red. H. Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 316–366.
Google Scholar
Jas M., 2020, YouTube – stan badań. Przegląd literatury przedmiotu, „Media i Społeczeństwo”, 12, s. 177–187.
Google Scholar
Jelen C., McCallister M., 2014, Build Your Author Platform, Dallas: BenBella Books.
Google Scholar
Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Mostowska J., 2007, Zwiastun: fragment historii kina, jeden z gatunków filmowych, element kultury filmowej, „Kwartalnik Filmowy”, 57–58, s. 181–188.
Google Scholar
Pawlicka U., 2009, Trailery literackie – o reklamie literatury pisanej „żywą kamerą”,
Google Scholar
http://niedoczy tania.pl/trailery-literackie-o-reklamie-literatury-pisanej-zywa-kamera (dostęp: 10.05.2021).
Google Scholar
Piekarczyk D., 2020, (Nie) oceniaj książki po okładce, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Rosiński C., 2016, Zwiastun książkowy, „Forum Poetyki”, 6, s. 84–89.
Google Scholar
Rychlewski M., 2013, Książka jako towar – książka jako znak, Gdańsk: Wydawnictwo Katedra.
Google Scholar
Sanders L., 2017, How to Develop an Effective Author Brand. – Writer’s Market, ed. R. Brewer, Ohio: Writer’s Digest Books.
Google Scholar
Szczęsna E., 2018, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.
Google Scholar
Śmigiel Ł., 2018, Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Google Scholar
Śmigiel Ł., 2021, Filmowe cechy zwiastuna do książki, „Oblicza Komunikacji”, 13, s. 71–80.
Google Scholar
Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Wojtak M., 2019a, Teoretyczne obramowanie analiz gatunków prasowych (medialnych) – propozycja autorska, „Rocznik Medioznawczy”, 1, s. 37–53.
Google Scholar
Wojtak M., 2019b, Wprowadzenie do genologii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Wojtak M., 2004–2005, Genologia tekstów użytkowych, „Postscriptum”, 1–2(48–49), s. 155–171.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Stylistyka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.