Trailery książkowe jako eskorty książek. Charakterystyka gatunku


Abstrakt

Book trailers are becoming an increasingly important element of communication about a book (on the line: author – publisher – reader), and the virtual space favours their rapid development and dissemination. Trailers are accompanying texts for books (they
inform about their creation and encourage reading), but they also provide a first interpretation of the texts and create certain expectations of the audience towards them. Their role in the social process of book circulation and reception is therefore
very important. By examining a series of genre concretisations (formally, semantically and stylistically similar texts), the author aims to show the genre pattern of the book trailer, the way in which its genre field is shaped, and the characteristics that can
be attributed to the variants of the pattern and the functions they can fulfil. For this purpose, the author uses the methodology of contemporary genology, especially the research method initiated by M. Wojtak.
The analyses presented allow not only to reconstruct the genre pattern, but also to identify the two main sources of inspiration: the film trailer and the book cover. The analyses also show the methods used by publishers to increase the effectiveness of trailers.

Słowa kluczowe:

book trailer, text genre, paratext, functional tekst

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Genette G., 1982, Palimpsestes, Paris: Éditions du Seuil.
  Google Scholar

Genette G., 1987, Seuils, Paris: Éditions du Seuil.
  Google Scholar

Genette G., 1992, Palimpsety. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki. – Współczesna teoria badań za granicą, t. 4, red. H. Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 316–366.
  Google Scholar

Jas M., 2020, YouTube – stan badań. Przegląd literatury przedmiotu, „Media i Społeczeństwo”, 12, s. 177–187.
  Google Scholar

Jelen C., McCallister M., 2014, Build Your Author Platform, Dallas: BenBella Books.
  Google Scholar

Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Mostowska J., 2007, Zwiastun: fragment historii kina, jeden z gatunków filmowych, element kultury filmowej, „Kwartalnik Filmowy”, 57–58, s. 181–188.
  Google Scholar

Pawlicka U., 2009, Trailery literackie – o reklamie literatury pisanej „żywą kamerą”,
  Google Scholar

http://niedoczy tania.pl/trailery-literackie-o-reklamie-literatury-pisanej-zywa-kamera (dostęp: 10.05.2021).
  Google Scholar

Piekarczyk D., 2020, (Nie) oceniaj książki po okładce, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar

Rosiński C., 2016, Zwiastun książkowy, „Forum Poetyki”, 6, s. 84–89.
  Google Scholar

Rychlewski M., 2013, Książka jako towar – książka jako znak, Gdańsk: Wydawnictwo Katedra.
  Google Scholar

Sanders L., 2017, How to Develop an Effective Author Brand. – Writer’s Market, ed. R. Brewer, Ohio: Writer’s Digest Books.
  Google Scholar

Szczęsna E., 2018, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.
  Google Scholar

Śmigiel Ł., 2018, Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie, Kraków: Wydawnictwo Libron.
  Google Scholar

Śmigiel Ł., 2021, Filmowe cechy zwiastuna do książki, „Oblicza Komunikacji”, 13, s. 71–80.
  Google Scholar

Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar

Wojtak M., 2019a, Teoretyczne obramowanie analiz gatunków prasowych (medialnych) – propozycja autorska, „Rocznik Medioznawczy”, 1, s. 37–53.
  Google Scholar

Wojtak M., 2019b, Wprowadzenie do genologii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004–2005, Genologia tekstów użytkowych, „Postscriptum”, 1–2(48–49), s. 155–171.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-02-20

Cited By / Share

PIEKARCZYK, D. (2025). Trailery książkowe jako eskorty książek. Charakterystyka gatunku. Stylistyka, 34, 197–215. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/5774

Autorzy

DOROTA PIEKARCZYK 
https://orcid.org/0000-0002-8859-7897

Statystyki

Downloads



Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.