Popularyzacja nauki w internecie

Anna Starzec




Abstrakt

The author makes an attempt to seize certain symptoms of science popularisation on the  Internet shown from the point of view of the institutional and individual subjects. The forms of the popularisation presence in the electronic medium were presented on the drawn background covering only the significant Internet discriminants and methodological revaluations caused by the spreading of the concept of discourse. The drawn transformations related to the existing so far bundle of style features of popular-scientific texts include focussing on an initiation of addressee’s interests, stimulating his/her interest and satisfying this interest. An increase of the transfer stimulativeness is additionally supported by an inter-semiotic, inter-active and in a greater extent institutional character of the activities popularising scientific knowledge.

Słowa kluczowe:

popularisation of science, Internet

Adamiec M., 2009, Dzieło literackie w sieci. Kilka oczywistości z perspektywy sceptyka. Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa.

Celiński P., 2005, Wyzwania hipertekstu-granice nieograniczonego. - Estetyka wirtualności, M. Ostrowiecki, red., Katowice.

Cristal D., 2001, Language and the Internet, New York.

Czajkowski M., 1999, Leksykon Internetu. Technologia, kultura, biznes, polityka, rozrywka, Warszawa.

Danet B., The language of e-mail;http://pluto.msw.huji.ac.il/- msdanet/papetrs/email. pdf.

Fikus M., 2008, Popularyzacja nauki. Dla kogo, przez kogo, jak i dlaczego?, „PAUza Akademicka” Tygodnik Polskiej Akademii Umiejętności, nr 12, z 13.11.2008.

Florek A., Chemia dla każdego —edukacja pozaszkolna oraz popularyzacja nauki zadaniem wyższych uczelni, www.chemia.uj.edu.pl/maciejew/skrypt/pdf/54_chemia_dla_kazdego.pdf.

Górska-Olesińska M.,2009, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy, Opole.

Grzelka M.,2009, W poszukiwaniu autora. Językowa charakterystyka „portalowych ” tekstów odredakcyjnych. - Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa.

Historia Festiwalu Nauki, http://www.festiwal.icm.edu.pl. (z dn. 10.03. 2010).

Hopfinger M., 1997, Między reprodukcją a symulacją rzeczywistości. Problemy audiowizualności i percepcji. - Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, M. Hopfinger, red., Warszawa.

Hopfinger M., 1997 a, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa.

Kluszczyński R.W., 2001, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka mulimediów, Kraków.

Kowalski-Glikman J., Popularyzacja czy profanacja?, http://naukowy.blog.polityka. pl/?p=316 (z dn.2010-02-05 - dział niedowiary).

Kozłowski J., 2001, Ostateczny cel popularyzacji nauki nie jest ani obywatelski, ani też ekonomiczny, ideowy, praktyczny czy etyczny. Jest humanistyczny, http://www.forumakad.
pl/archiwum/2001 /04/artykuly/22-popularyzacja nauki na oc... (z dn.2010-01-18).

Landów G., 2003, The Paradigm is Morę Important than the Purchase. Educational Innovation and Hypertext Theory. — Digital Media Revisited, G. Liestol, A. Morrison, T. Rasmussen, eds., Cambridge, Mass.-London, s. 35-36.

Laskowska H., 2009, Popularyzator Nauki 2009 dla Trącić myszką, http://e-biznes. pl/2009/12/popularyzator-nauki-2009-dla-tracic-myszka/ (z dn. 2010-02-05).

Maj M., 2009, Podcast nagrodzony za popularyzowanie nauki, http://di.com.pl/news/29- 847,0,Podcast_nagrodzony_zajopularyzowanie_nauki.html (z dn. 2010-01-19).

McLuhan M., 1975, Wybór pism, K. Jakubowicz, tłum., Warszawa.

Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym - tradycja i zmiana, Opole.

Piekot T., 2002, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej. - O trudnym łatwo, J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, red., Wrocław, s. 40-49.

Pieńkowski A., www.portalwiedzy.pan.pl/images/stories/plik/publikaxcje/acad_wer_ful/02_07 / str._5 O_pienkowski .pdf).

Ong W., 1992, Oralność ipiśmienność. Słowo poddane technologii, J. Japola, tłum., Lublin.

Szczęsna E., 2009, Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa.

Rejter A., 2009, Lingwistyczne rejleksje nad komunikacja internetową -perspektywa historyczna. — Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa, s. 111-120.

Sokół M., 2009, Repertuar podgatunków mowy forum internetowego w perspektywie genologii lingwistycznej. - Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa.

Starzec A., 1999, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole.

Węsławski J. M., Dziennikarz naukowy — apostoł, łaskawca czy bałwan, „Gazeta Wyborcza”, http://wyborcza.p1/l ,75476,7019933, Dziennikarz naukowy apostol laskawcacz...2010-01-18.

Witosz B., 2009, Dyskurs i stylistyka, Katowice.

Witosz B., 2009a), Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej, Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, t. 1, D. Ulicka, red., Warszawa, s. 15-26.
Pobierz


Opublikowane
2021-01-21

Cited By / Share

Starzec, A. (2021). Popularyzacja nauki w internecie. Stylistyka, 20, 175–191. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3455

Autorzy

Anna Starzec 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.