Экспрессивная стилистика: границы и задачи
ТОМАС Г. ХАЗАГЕРОB
Abstrakt
In the article expressiveness is considered 1) as the content, as the emotional-evaluative and demonstrative-evocative components of thought, and 2) as а kind of intensification of representation and expressiveness. The means of realization and functions of the two are described, specifically, in connection with the types of text. While defining the differences between communicative (functional) stylistics and expressive stylistics the author proceeds from the different functions of addressee and adresser (in whose interests the classification of functional styles and stylistic features is made up). However, in the author's opinion, communicative stylistics cannot accomplish all the tasks of the language stylistic differentiation. Тhе educating to thinк clearly and precisely, to write and to speak, influencing the mind, will and imagination is · the jurisdiction of expressive stylistics.
Bibliografia
Балли Ш., 1961, Французская стилистика, Москва.
Капацинская В.В., 1977, Изобразительность и выразительность художественной речи. - Лек:сик:а. Терминология. Стили, вып.6, Горький.
Косериу Э., 1982, Сиюсрония, диахрония и история. - Новое в зарубежной лингвистике, ь 3, Москва.
Костомаров В.Г., 1971, Русский язык: на газетной полосе, Москва.
. Лингвистический энцик:лопедическ:ий словарь, 1990, Москва.
Проблемы экспрессивной стилистики, вып.1,2, Ростов-на-Дону.
Слюсарева Н.А., 1990, Функции язык:а - Лингвистический энцик:лопедическ:ий словарь, Москва.
Хазагеров Т.Г., Ширина Л.С., 1994, Общая риторика. Курс лекций и словарь риторических фигур, Ростов-на-Дону.
Якобсон Р., 1975, Лингвистика и поэтика. - Структурализм: за и против, Москва.
Autorzy
ТОМАС Г. ХАЗАГЕРОBStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.