Rodové podoby deiktických výrazů "ten", "ta" a univerzálnź odkazovací výraz "to" v textech různých stylů

Ivana Kolářová




Sažetak

Deictical pronouns ten, ta, to are much frequented in Czech texts ofvarious style spheres. There are many grammars and stylistic works (textbooks, articles, essays) that deal with the syntactical structures with the pronominal "gender-form" ten, ta and with the universal deictical and referential pronoun to (Mathesius 1947: 187; Smilauer 1947: 29 n.; Jedlicka, Formankova, Rejmankova 1 970: 97, 1 35; Bećka I 992: 199-20 I; Hoffmannova, Mtillerova, Schneiderova I 992: 65-66; Berger I 993: 72; Schneiderova 1 993: 32, 36; Hoffmannova, Mtillerova, Zeman: 42-48, 134-136; Sticha 1999: 1 32-134; Sticha 2003: 249-290).These pronouns are used very often in the spoken texts. The Linguists find that the pronouns ten, ta, to are frequent in the joumalistic, administrative and professional texts, too. They can be considered according to those criterions: a) syntactical structure with the pronouns ten, ta, to; b) function of the pronouns ten, ta, to in those syntactical constructions (connective function, utterance of the emotional attitude of the speaker; c) stylistic quality of the texts with those constructions.


##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2004-12-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Kolářová, I. (2004). Rodové podoby deiktických výrazů "ten", "ta" a univerzálnź odkazovací výraz "to" v textech různých stylů. Stylistyka, 13, 329–340. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3860

##libcom.authors##

Ivana Kolářová 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.