Językowe i pozajęzykowe mechanizmy kształtowania pamięci zbiorowej w popularnonaukowym programie „Historia bez Cenzury”
Abstrakt
The subject of interest of the paper is Historia bez Cenzury (“History Uncensored”), a popular series of historical educational videos. The series can be recognised as an effective tool for the shaping of the collective memory of the young generation thanks to the intriguing content of the programme, as well as its linguistic and visual attractiveness. The analysis has revealed two basic communication strategies that serve this purpose; the first is somatisation, that is, concentration on the corporeality of historical figures, and the other is the modernisation of form – which has been used in the series on the linguistic (lexis and phraseology) and the cultural (allusions to the modern world) levels. The aim of the paper is the presentation of linguistic and (to a lesser degree) non-linguistic exponents of these mechanisms.
Klíčová slova:
YouTube, Historia bez Cenzury, collective memory, communication strategies, somatisation, modernisation of formReference
Assmann J., 2008, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa.
Google Scholar
Bartmiński J., 1981, Derywacja stylu, Lublin.
Google Scholar
Borowiec P., 2013, Czas polityczny po rewolucji. Czas w polskim dyskursie politycznym po 1989 roku, Kraków.
Google Scholar
Czachur W., 2016, Dlaczego pamięć społeczna może być obiektem badań lingwistycznych?, http://www.academia.edu/22173374/Dlaczego_pami%C4%99%C4%87_spo%C5%82eczna_mo%C5%BCe_by%C4%87_obiektem_bada%C5%84_lingwistycznych (dostęp: 15.11.2018).
Google Scholar
Czachur W., 2017, Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. – Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, red. W. Czachur, Warszawa, https://www.researchgate.net/publication/319998429_Lingwistyka_pamieci_Zalozenia_zakres_badan_i_metody_analizy (dostęp: 01.11.2018).
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.7-55
Google Scholar
Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–6, Warszawa.
Google Scholar
Hawrysz M., 2012, Polemiczna twórczość Marcina Czechowica w perspektywie genologii lingwistycznej, Zielona Góra.
Google Scholar
Lubaś W. (red.), 2001–2016 Słownik polskich leksemów potocznych, Kraków.
Google Scholar
Malicki K., 2012, „Nudna, statyczna, nieaktualna”. Opinie młodzieży o polskiej edukacji historycznej. – K. Malicki, Pamięć przeszłości pokolenia transformacji, Warszawa, s. 177–190.
Google Scholar
Nijakowski L., 2008, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa.
Google Scholar
Ożóg K., 2008, Zmiany we współczesnym języku polskim. – Język a Kultura, t. 20, red. A. Dąbrowska, Wrocław, http://jk.wuwr.pl/preview/-1969.
Google Scholar
Sikora K., 2016, Kilka uwag na temat wulgaryzacji i brutalizacji polszczyzny, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, 32, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/psj/article/view/8350.
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.8
Google Scholar
Szacka B., 2006, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa.
Google Scholar
Szynol A., 2010, Tablidy na polskim rynku – bilans zysków i strat, „Oblicza komunikacji”,
Google Scholar
Witosz B., 2012, O potrzebie perspektywy multimodalnej w badaniach stylistycznych. –Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, red. M. Kita, M. Ślawska, s. 154–166, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/2556/1/Witosz_O_potrzebie_perspektywy_multimedialnej_w_badaniach_stylistycznych.pdf.
Google Scholar
Wójcicka M., 2014, Pamięć zbiorowa a tekst ustny, Lublin.
Google Scholar
##libcom.statistics##
Stažení
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.