Między rzeczywistością a ideałem— o profilowaniu obrazu demokracji w polskim i niemieckim dyskursie feministycznym
Monika Grzeszczak
Abstrakt
The goal of the article is to analyze the image of democracy in Polish and German feminism discourse, the way democracy is conceptualized and differentiated. The Author uses the defmite notions applied in ethnolinguistic analyses conducted by the Lublin Eth- nolinguistic School, such as: profiling the notions, projile, thepoint of view, interpretation perspective. The analysis of the collected data leads to the dififerentiation of two basie profiles of democracy: to the real one (oriented towards description) and to the ideał one (expressed with postulates), where the real profile dominates in the discourse of Polish feminism and the ideał profile - in the discourse of German feminism. In the framework of the chief profiles, the Author points out the political profiles in the following discourses: the profile of world-view in Polish discourse, and the social one - in German discourse. The given analysis shows different points of view: the Polish feminists talk about domi- nating and the redundant role of men (in politics particularly), whereas the German feminists talk about the of women in political, social and professional spheres. The presented differences occur as the result of the accepted values. In Polish discourse democracy is used in collocations with the following notions - values: równoace (equality (of rights)), wolnoceoe (freedom, independence), normalnooece (normalization, standarization), whereas in German discourse we meet Gerechtigkeit (justice, equity, faimess), Frieden (pe- ace), Gewaltfreiheit (the absence of violence, coercion, constraint), Wohlstand (welfare, wellbeing, prosperity).
Klíčová slova:
profiling, democracy, discourse, Polish, German, feminismReference
Bartmiński J., 2006, Niektóre problemy i pojęcia etnolingwistyki lubelskiej, „Etnolingwistyka”, nr 18, s. 77-90.
Bartmiński J., 2007, Wartości i ich profile medialne, (Referat wygłoszony na konferencji „Ideologie w słowach, gestach i obrazach” z cyklu „Oblicza komunikacji 2”, Wrocław 16-17 IV 2007) [tekst w druku]
Bartmiński J., Panasiuk J., 2007, Stereotypy językowe we współczesnym języku polskim. - Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin, s. 85-105.
Bartmiński J., Niebrzegowska S., 1998, Profile a podmiotowa interpretacja świata. -] Profilowanie w języku i w tekście, Bartmiński J., Tokarski R., red., Lublin, s. 211-224.
Dahl R.A., 1993/2000, O demokracji, przełożył M. Król, Kraków.
DEWKób — Kóbler G., Deutsches Etymologisches Worterbuch, [b.m.] 1995, s. 77. [w formacie pdf na stronie http://www.koeblergerhard.de/derwbhin.html]
Fleischer M„ 1999, Symbolika kolektywna w Polsce i w Niemczech (porównanie interkulturowe), „Etnolingwistyka”, t. 11, s. 69-106.
Dijk T.A., van, 2003, Dyskurs polityczny i ideologia, „Etnolingwistyka”, t. 15, s. 7-28.
Grzegorczykowa R., 2009, Punkty dyskusyjne w rozumieniu pojęcia językowego obrazu świata — widziane z perspektywy badań porównawczych referat wygłoszony na konferencji w Opolu 27 V 2009]
Grzeszczak M., 2009, Der Begrijf demokracja .Demokratie 'im Gegenwartspolnisch. Persach einer kognitiven Definition. — Europa undseine Werte. Akten der internationa- len Arbeitstagung Normen und Wertbegriffe in der Perstandigung zwischen Ost- und IPesteuropa 3./4. April 2008, J. Bartmiński, R. Liihr (wyd.) [artykuł w druku]
NSEJPKurcz - Długosz-Kurczabowa K., Nowy słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa 2003, s. 99—100.
Śpiewak P., 2004, Obietnice demokracji, Warszawa.
##libcom.authors##
Monika Grzeszczak##libcom.statistics##
Stažení
Licence
Copyright (c) 2009 Stylistyka
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.