Tvůrčí moc slova
Michaela Křivancová
Abstrakt
This article analyses early prosaic texts by Vera Linhartova, i.e. texts written from 1957 to 1961, but published between 1964 and 1968. The focus is especially on discourse ana- lysis of four texts: Povidka nesouvisla (written 1958), Metuv źivot v obrysech (written on 23rd Julyl960), Rozprava o zdviźi (written in 1960) and Raći kanon na besovske tema (written on 15th December 1960). This contribution tries to introduce grammatical, styli- stics and literary means, which are used to demonstrate the creative power of the word in the poetics of this author. It is pointed out that explicit (verbal) and implicit (structural) manifestation of the author’s “creative power” over her texts is conditioned by the ontolo- gical-existential dimension of the author’s poetics, but is further orientated towards aims relating to communication.
Klíčová slova:
a speaking subject, the processuality of utterance, an utterance like a finał construct (finał form), illusional and non-iilusionai literary discourse, creative power of the wordReference
Hodrova D., 1987, Sebereflexivni roman. - Hodrova D., Poetika ćeske mezivalećne literatury. Promeny źanru, Praha: Ćeskoslovensky spisovatel, s. 156-177.
Hodrova D., 1992, Vera Linhartova: Mezipruzkum nejbliź uplynuleho (1964). — Kol. autoru, Ćeska literatura 1945-1970. Interpretace vybranych del, Praha: SPN, s. 304-312.
Kol. autoru, 1986, Mluvnice ćeśtiny 2 — Tvaroslovi, Praha: Academia.
Linhartova V., 1964, Prostor k rozliśeni, Praha: Mlada fronta.
Linhartova V., 1993, Mezipruzkum nejbliź uplynuleho', Pfestofeć. 2. vyd., Praha: Mlada fronta.
Linhartova V., 1998, Rozprava o zdviźi. 2. vyd., Praha: Hynek.Linhartova V., 1996, Dum daleko, 2. vyd. Praha: Trigon.
Opelik J., 1969, Quo vaditis, lector et auctor? — Opelik J., Nenavidene remeslo, Praha: Ćeskoslovensky spisovatel, s. 147-153.
##libcom.authors##
Michaela Křivancová##libcom.statistics##
Stažení
Licence
Copyright (c) 2009 Stylistyka
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.