On Creativity and Originality in Verse Discourses
Miloslav Ż. Ćarkić
Abstrakt
Autor artykułu przeprowadza analizę strukturalną trzech wierszy (Powtórka materiału, Kamienna kołysanka i Słowo Grigorija Dijaka) z punktu widzenia ich wersyfikacyjnej oryginalności. Na tych przykładach pokazuje ważną rolę stereotypów rozumianych jako kanony, normy oraz konwencje obowiązujące w określonych epokach i w po[1]szczególnych gatunkach. Podkreśla ich wpływ na kształt dyskursu poetyckiego i wykorzystywanego materiału językowego. Uznaje, że potencjalna kreatywność poetów ograniczana jest przez stereotypy, które wpływają na stopie11 indywidualizacji i oryginalności poszczególnych tekstów. We wszystkich analizowanych tekstach twórcy naruszają wersyfikacyjne konwencje by zwrócić uwagę odbiorcy wiersza na niesione przez nie dodatkowe informacje stylistyczne i semantyczne.
##libcom.authors##
Miloslav Ż. Ćarkić##libcom.statistics##
Stažení
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)
- , О поэтической функции языка , Stylistyka: Vol 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Miloslav Ż. Ćarkić, Some Elements of the Poetic Language of the Serbian Romantic Poets , Stylistyka: Vol 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina