The Savage Style of Jaroslav Hašek. "The Good Soldier Švejk" as a Politically Incorrect Comic Masterpiece

Christie Davies




Abstrakt

Powieść Przygody dobrego wojaka Szwejka Jarosława Haszka nie jest zwyczajną opowieścią o sympatycznym, dobrodusznym człowieku osaczonym przez wojnę, nie może też być na serio traktowana jako antywojenna propaganda. Jest to znacznie bardziej podstępna, dużo bardziej śmieszna i o wiele wspanialsza książka. Napisana jest ostro, a jej autor zręcznie wyśmiewa się i kpi zarówno ze wszystkich haseł politycznej poprawności, jak i z instytucji będących ostoją tradycjonalizmu. Haszek dostarcza humoru „rasistowskiego” i „seksistowskiego”, obscenicznego i świętokradczego, podważającego wszelkie zasady oraz różnego typu autorytety. Dobry wojak Szwejk jest anarchiczną! planowo obraźliwą książką, a w konsekwencji jednym z największych humorystycznych dzieł dwudziestego wieku.


##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2000-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Davies, C. (2000). The Savage Style of Jaroslav Hašek. "The Good Soldier Švejk" as a Politically Incorrect Comic Masterpiece. Stylistyka, 9, 301–313. Získáno z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3966

##libcom.authors##

Christie Davies 

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.