Stilìstičnenavantažennâ folʹklornih epìtetìv u poezìï Borisa Olìjnika
Galina Klìŝun
Âroslav Čornenʹkij
Abstrakt
The fundamental bulk of folklore epithets in B.Oliynyk’s poetry - are the constant epithets in semantic-emotional author’s interpretation, which functionate in poetry-parables and connected with historical themes, in intimate lyric poetry, and seldom in social-political and philosophical lyrics. In the basis of renovation figurativeness of folklore epithets in B.Oliynyk’s works are their combination with other lexical units; combination range is very wide: from changing ofthe traditional words in set expressions to close to sense or associatively connected with it-to join the folk-lore epithet with antonym of the main word of the traditional wordcombination. In combination they form metaphorical and symbolic meanings. The context is promoted to figurativeness renovation where the traditional folklore epithets are realizes in „unusual conditions”. In B.Oliynyk’s poetry folk-lore epithets are combinated in integral whole with other folk-lore elements-metaphors, comparisons and other popular poetry sym[1]bols, which favourthe formation ofthe corresponding sentiments ofthe reader.
##libcom.authors##
Galina Klìŝun##libcom.authors##
Âroslav Čornenʹkij##libcom.statistics##
Stažení
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)
- Âroslav Čornenʹkij, Porìvnânnââk stilìstičnij element novelìstiki V. Stefanika , Stylistyka: Vol 7 (1998): Stylistyka Słowiańska