Oľga Orgoňová a jej úloha v paradigmatike slovenskej štylistiky

Abstrakt

The paper focuses on the research contribution of Oľga Orgoňová in the field of Slovak stylistics. Her work spans three decades of the ‘post-Mistrik’ era and contributes significantly to the turnaround in theoretical thinking about style. Professor Orgoňová’s work reflects the methodological transformation from stylistics as a doctrine of linguistic models and ways of shaping a text (functional stylistics), through the view of style in the context of socially conditioned verbal action (interactional style), to the most recent concept of inclusive stylistics.
In this paper, we outline a model of Slovak stylistic development through the identification of stylistic paradigms reflected (affirmatively or contradictorily) in the work of this linguist. We associate the basic concepts from her scholarly work with the terminology known from other conceptions of the West Slavic stylistics and implicate a further perspective for developing theoretical thinking about style, especially in the direction of communication styles and inclusive stylistics, which fits into the model of pragmatic stylistics as socially ‘useful’ stylistics. The communication styles themselves, corresponding to the empirical grasp, are explained in relation to and in continuity with the tradition of functional language styles.

Klíčová slova:

stylistics, interactional, interactional stylistics, inclusive stylistics, pragmatisation in stylistics, participatory science

Orgoňová O., 1998, Štylistika Jozefa Mistríka po tretí raz, „Slovenská reč“, 63, č. 5, s. 301–307.
  Google Scholar

Orgoňová O., 2020, Jazyk – reč – sociálna inklúzia, „Jazykovedný časopis“, 71, č. 2, s. 269–280, https://doi.org/10.2478/jazcas-2020-0026
DOI: https://doi.org/10.2478/jazcas-2020-0026   Google Scholar

Orgoňová O., 2022, Kontúry štýlu a štylistiky od Jozefa Mistríka po digitálnu éru, „Jazykovedný časopis“, 73, č. 1, s. 40–50, https://doi.org/10.2478/jazcas-2022-0026.
DOI: https://doi.org/10.2478/jazcas-2022-0026   Google Scholar

Orgoňová O., Bohunická A., 2018, Interakčná štylistika, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
  Google Scholar

Orgoňová O., Dolník J., 2010, Používanie jazyka, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2024-03-06

##plugins.themes.libcom.cytowania##

BOHUNICKÁ, A. (2024). Oľga Orgoňová a jej úloha v paradigmatike slovenskej štylistiky. Stylistyka, 32(32), 49–58. https://doi.org/10.25167/Stylistyka32.2023.4

##libcom.authors##

ALENA BOHUNICKÁ 
https://orcid.org/0000-0003-2055-2796

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.