Situation as a Style Factor
Abstract
There is no unanimous point of view concerning the organic relationship between ‘style’ and ‘situation’, mainly because o f different definitions and interpretations of the concept o f ‘style’. As a quality of an integral text, style presents a text formulating modus, which characterizes new textual qualities that appear as optional to the basic necessary criteria o f textuality (e.g. integrality, coherence, etc.) as a result o f altering the ‘situation’ of making and perceiving the text. Making a ‘style’ means formulating that kind of a text structure which would accommodate to the ‘situation’ of presenting (new) information to the communication partners. As a subject o f a philological description ‘situation’ can be interpreted both in the broad and in the narrow sense. It can take into account extralinguistic factors of making and perce ■ mg the text, which influence the style as well as proper linguistic mechanisms that define the nature of stylistic information of a particular text. In the textual structure one can differentiate a certain system of relations between separate situational style factors as well as their linguostylistic markers. The character of such hierarchy may vary in different text classes and types. This proves the fact that both the ‘situation’ as a (text) style factor and the elements, which function as linguistic markers of stylistic information, are o f a gradient character.
Schlagworte:
style, situation, text formulating modus, speech competence, stylistic information, extralinguistic factors, ‘external’ situation, ‘internal’speech-contextual style determinant, situational style factors, linguostylistic markers of situationAuthors
Statistics
Downloads
Lizenz
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.