Čas v modení a postmodení literatuře, zejména dramatické

Bohuslav Hoffmann




Abstract

The author of the article tries to connect opinions on time of some modem and post-modem philosophers and sociologists of the 19th and 20th centuries (Hegel, Marx, Bergson, Foucault, Baudrillard, Bauman, Deleuze, Bćlohradsky, Mizińska...) with some texts of Czech and world, modem and postmodem literaturę (particularly with drama) of the same time: A. and V. Mrstikove - Rok na vsi; K. Toman - Mćsice; M. Proust - A la re- cherche du temps perdu; S. Beckett - En attendant Godot, Fin de partie, Krapp's Last Tape, Nouvelles et Textes pour rien; K. Śiktanc - Ćesky orloj; V. Macura - Ten, ktery budę; M. Ravenhill - Shopping and Fucking, Faust (Faust is dead); S. Kane - 4.48 Psy- chosis; M. HoroSćak-Vafenyhlavy aneb „Dćvće, tobS na kozach tanći smrt“; W. Mastrosimone - Like Totally Weird. It is obvious that time is incorporated in the titles of most of these works.

Schlagworte:

modern literature, post-modern literature, Theatre of the Absurd, cool drama, flow of time, lose of time direction, virtual reality

Arendtova, H., 1995, Eichmann v Jeruzaleme. Zprava o banalite zla, Praha: Mlada franta, 430 s.

Bauman Z., 1995, Uvahy o postmoderni dobę, Praha: SLON (zvl. kapitola Postmoderni osobnostni vzorce, s. 25-60).

Bauman Z., 2003, Modernita a holocaust, Praha: SLON 2003, 331 s.

Belohradsky V., 1991, Prichod doby cikanske aneb Evropou se jen potulovat. - V. Belohradsky, Prirozeny svet jako politicky problem (Eseje o ćloveku pozdni doby), Praha: Orientace, s. 209-221 .

Deleuze G., 2000, Film 1. Obraz-pohyb, Praha: Narodni filmovy archiv, 298 s.

Deleuze G., 2006, Film 2. Obraz-ćas, Praha: Narodni filmovy archiv, 376 s.

Hoffmann B., 2000, Literami veda a beletrie v ćase postmodemim (Pokus o portret li- terarniho vedce, semiotika a prozaika Vladimira Macury). — Prednaśky z XLIII. behu Letni śkoly slovanskych studii. Praha: UK, s. 139-149.

Hoffmann B., Hoffmannova J., 2005, O drsne (nekonvenćni) dramatice a nekomenćni (drsne) ćeśtine na ćeskych jeviśtich. — Prednaśky z XLVIII. behu Letni śkoly slovanskych studii, Praha: UK, s. 85-114.

Horosćak M., 2003, Yareny hlavy aneb „Devće, tobe na kozach tanći smrt“. - Ceska divadelni hra 90. let, Praha: Divadelm' ustav, s. 389-431.Kane S., 2002, Hry, Bratislava: Drewo a srd. (Pfeloźila S. Żuchova.), 278 s.

Kane S., 2003, Psychoza ve 4.48, Praha: Narodni divadlo. (Pfeloźila J. Sloupova.), 120 s.

Klimaćek V., 2002, Nada ma ćas, Bratislava: Koloman Kertesz Bagala, 160 s.

Mastrosimone W., 2003, Jako naprosty śilenci, Praha: Narodni divadlo. (Pfeloźila J. Slo- upova.), 136 s.

Mizińska J., 2004, Postmodernismus, kultura videoklipu. „Sociologicky ćasopis. Czech Sociological Review”, 40, ć. 1-2, s. 105-115.

Ravenhill M., 1999, Faust (Faust je mrtvy), Bańska Bystrica: Drewo a srd. (Pfelożil P. Lukać.), 64 s.[Citaty ze slovenskych pfekladu anglickych her, uvedene v textu, pfevedl do ćeśtiny B. Hoffmann].

Veröffentlicht
2021-02-05

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Hoffmann, B. (2021). Čas v modení a postmodení literatuře, zejména dramatické. Stylistyka, 16, 147–154. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3568

Authors

Bohuslav Hoffmann 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.