Čas v modení a postmodení literatuře, zejména dramatické
Bohuslav Hoffmann
Апстракт
The author of the article tries to connect opinions on time of some modem and post-modem philosophers and sociologists of the 19th and 20th centuries (Hegel, Marx, Bergson, Foucault, Baudrillard, Bauman, Deleuze, Bćlohradsky, Mizińska...) with some texts of Czech and world, modem and postmodem literaturę (particularly with drama) of the same time: A. and V. Mrstikove - Rok na vsi; K. Toman - Mćsice; M. Proust - A la re- cherche du temps perdu; S. Beckett - En attendant Godot, Fin de partie, Krapp's Last Tape, Nouvelles et Textes pour rien; K. Śiktanc - Ćesky orloj; V. Macura - Ten, ktery budę; M. Ravenhill - Shopping and Fucking, Faust (Faust is dead); S. Kane - 4.48 Psy- chosis; M. HoroSćak-Vafenyhlavy aneb „Dćvće, tobS na kozach tanći smrt“; W. Mastrosimone - Like Totally Weird. It is obvious that time is incorporated in the titles of most of these works.
Клучни зборови:
modern literature, post-modern literature, Theatre of the Absurd, cool drama, flow of time, lose of time direction, virtual realityРеференци
Bauman Z., 1995, Uvahy o postmoderni dobę, Praha: SLON (zvl. kapitola Postmoderni osobnostni vzorce, s. 25-60).
Bauman Z., 2003, Modernita a holocaust, Praha: SLON 2003, 331 s.
Belohradsky V., 1991, Prichod doby cikanske aneb Evropou se jen potulovat. - V. Belohradsky, Prirozeny svet jako politicky problem (Eseje o ćloveku pozdni doby), Praha: Orientace, s. 209-221 .
Deleuze G., 2000, Film 1. Obraz-pohyb, Praha: Narodni filmovy archiv, 298 s.
Deleuze G., 2006, Film 2. Obraz-ćas, Praha: Narodni filmovy archiv, 376 s.
Hoffmann B., 2000, Literami veda a beletrie v ćase postmodemim (Pokus o portret li- terarniho vedce, semiotika a prozaika Vladimira Macury). — Prednaśky z XLIII. behu Letni śkoly slovanskych studii. Praha: UK, s. 139-149.
Hoffmann B., Hoffmannova J., 2005, O drsne (nekonvenćni) dramatice a nekomenćni (drsne) ćeśtine na ćeskych jeviśtich. — Prednaśky z XLVIII. behu Letni śkoly slovanskych studii, Praha: UK, s. 85-114.
Horosćak M., 2003, Yareny hlavy aneb „Devće, tobe na kozach tanći smrt“. - Ceska divadelni hra 90. let, Praha: Divadelm' ustav, s. 389-431.Kane S., 2002, Hry, Bratislava: Drewo a srd. (Pfeloźila S. Żuchova.), 278 s.
Kane S., 2003, Psychoza ve 4.48, Praha: Narodni divadlo. (Pfeloźila J. Sloupova.), 120 s.
Klimaćek V., 2002, Nada ma ćas, Bratislava: Koloman Kertesz Bagala, 160 s.
Mastrosimone W., 2003, Jako naprosty śilenci, Praha: Narodni divadlo. (Pfeloźila J. Slo- upova.), 136 s.
Mizińska J., 2004, Postmodernismus, kultura videoklipu. „Sociologicky ćasopis. Czech Sociological Review”, 40, ć. 1-2, s. 105-115.
Ravenhill M., 1999, Faust (Faust je mrtvy), Bańska Bystrica: Drewo a srd. (Pfelożil P. Lukać.), 64 s.[Citaty ze slovenskych pfekladu anglickych her, uvedene v textu, pfevedl do ćeśtiny B. Hoffmann].
##libcom.authors##
Bohuslav Hoffmann##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Дозвола
Авторско право(c) 2007 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Најчитани трудови од истиот автор(и)
- Bohuslav Hoffmann, Novinové sloupky Jiřího Hanáka v ćase elektronicke komunikace , Stylistyka: Том. 19 (2010): Style a media
- Bohuslav Hoffmann, Dva géniové českého literárního humoru 20. století: Josef Švejk a Jára da Cimrman , Stylistyka: Том. 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Bohuslav Hoffmann, Post-strukturdlni myśleni a poetika ćeske postmoderni literatury (Ke stylu próz V. Macury, M. Viewegha a divadelnich inscenaci P. Lebla) , Stylistyka: Том. 9 (2000): Stylistyka czeska
- BOHUSLAV HOFFMANN, Text jako sít- styl jako hra , Stylistyka: Том. 4 (1995): Tekst i styl - Text and style - Текст и стиль