Post-strukturdlni myśleni a poetika ćeske postmoderni literatury (Ke stylu próz V. Macury, M. Viewegha a divadelnich inscenaci P. Lebla)

Bohuslav Hoffmann




Abstract

The author deals with three distinctive features of postmodern style and with their manifestations in the works ofthree well-known representatives of Czech culture in the last decade of the twentieth century. These three features are: (1) ’’simulated reality”, ’’hyper-reality”; (2) intertextuality and moving between genres; (3) radical irony as a re[1]vision ofthe process of modernization. And these three representatives are: two prose[1]writers Vladimir Macura and Michal Viewegh, and a theatre producer Petr Lebl. The ar[1]ticle is based on the author’s detailed previous analyses of the postmodern style of Macura, Viewegh and Lebl.


Gogol N. V., 1966, Revizor, Praha, SPN.
  Google Scholar

Fenomen Lebl aneb Nikdy neviś, kdy zas budeś amater, 1996, ed. V. Smoläkovä - E. L. Tobiaś, Praha, Praźska scena.
  Google Scholar

Hoffmann B., 1999a, Fenomen Lebl a Nasi Nasifurianti. -Intertextualita vpostmoder nom umeni, Nitra, Univerzita Konśtantina Filozofa, s. 191-204.
  Google Scholar

Hoffmann B., 1999b, Michal Viewegh — autor postmodemich bestsellerü? (Pokus o portret postmoderniho prozaika). — „Pfednäsky z XLII. bśhu Letni skoly slovanskych studii II”, Praha, UK, s. 99-117.
  Google Scholar

Hoffmann B., 1999c, Frantisek Ladislav Celakovsky jako literami postava. Poeta Vladimiru Macurovi beletristovi, „Tvar” 10, ć. 14, s. 4-5.
  Google Scholar

Hofinek Z., 1995, Revizor v orientalnim stylu, „Lidove noviny”, 25. 2.; cit. Podle Fenomen Lebl..., s. 250.
  Google Scholar

Hubik S., 1999, Sociologie vedeni, Praha, Sociologickć nakladatelstvi.
  Google Scholar

Janković M., 1999, Inspirace „nezämernosti", „Ceskä literatura” 47, s. 571-585.
  Google Scholar

Kral O., 1999, Vyznam srovnavacipoetiky. — Kral O., Mezi okrajem a centrem. Studie z komparatistiky II, Praha, Univerzita Karlova, s. 9-33.
  Google Scholar

Lćbl P., 1994, programovy bulletin festivalu Divadlo 94, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 231.
  Google Scholar

Lebl P., 1995a, programovy bulletinfestivalu Divadlo 95, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 257.
  Google Scholar

Lebl P., 1995b, rozhovor s V. Srämkovou, „Amaterskń scena”, ć. 6, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 269-273.
  Google Scholar

Luke§ M., 1994, Divadlojepfekvapeni, ćesky rukopis pro „Czech Theatre” 8, cit. Podle Fenomen Lebl..., s. 275.
  Google Scholar

Mathauser Z., 1999, Estetika racionalniho zfeni, Praha, Univerzita Karlova.
  Google Scholar

Nädvomikovä A., 1997, Idealni, dobra, nebo śpatnó analogie? „Analogon” 20-21/II-III,
  Google Scholar


Veröffentlicht
2020-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Hoffmann, B. (2020). Post-strukturdlni myśleni a poetika ćeske postmoderni literatury (Ke stylu próz V. Macury, M. Viewegha a divadelnich inscenaci P. Lebla). Stylistyka, 9, 49–57. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3943

Authors

Bohuslav Hoffmann 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.