Post-strukturdlni myśleni a poetika ćeske postmoderni literatury (Ke stylu próz V. Macury, M. Viewegha a divadelnich inscenaci P. Lebla)
Bohuslav Hoffmann
Abstract
The author deals with three distinctive features of postmodern style and with their manifestations in the works ofthree well-known representatives of Czech culture in the last decade of the twentieth century. These three features are: (1) ’’simulated reality”, ’’hyper-reality”; (2) intertextuality and moving between genres; (3) radical irony as a re[1]vision ofthe process of modernization. And these three representatives are: two prose[1]writers Vladimir Macura and Michal Viewegh, and a theatre producer Petr Lebl. The ar[1]ticle is based on the author’s detailed previous analyses of the postmodern style of Macura, Viewegh and Lebl.
Literaturhinweise
Gogol N. V., 1966, Revizor, Praha, SPN.
Google Scholar
Fenomen Lebl aneb Nikdy neviś, kdy zas budeś amater, 1996, ed. V. Smoläkovä - E. L. Tobiaś, Praha, Praźska scena.
Google Scholar
Hoffmann B., 1999a, Fenomen Lebl a Nasi Nasifurianti. -Intertextualita vpostmoder nom umeni, Nitra, Univerzita Konśtantina Filozofa, s. 191-204.
Google Scholar
Hoffmann B., 1999b, Michal Viewegh — autor postmodemich bestsellerü? (Pokus o portret postmoderniho prozaika). — „Pfednäsky z XLII. bśhu Letni skoly slovanskych studii II”, Praha, UK, s. 99-117.
Google Scholar
Hoffmann B., 1999c, Frantisek Ladislav Celakovsky jako literami postava. Poeta Vladimiru Macurovi beletristovi, „Tvar” 10, ć. 14, s. 4-5.
Google Scholar
Hofinek Z., 1995, Revizor v orientalnim stylu, „Lidove noviny”, 25. 2.; cit. Podle Fenomen Lebl..., s. 250.
Google Scholar
Hubik S., 1999, Sociologie vedeni, Praha, Sociologickć nakladatelstvi.
Google Scholar
Janković M., 1999, Inspirace „nezämernosti", „Ceskä literatura” 47, s. 571-585.
Google Scholar
Kral O., 1999, Vyznam srovnavacipoetiky. — Kral O., Mezi okrajem a centrem. Studie z komparatistiky II, Praha, Univerzita Karlova, s. 9-33.
Google Scholar
Lćbl P., 1994, programovy bulletin festivalu Divadlo 94, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 231.
Google Scholar
Lebl P., 1995a, programovy bulletinfestivalu Divadlo 95, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 257.
Google Scholar
Lebl P., 1995b, rozhovor s V. Srämkovou, „Amaterskń scena”, ć. 6, cit. podle Fenomen Lebl..., s. 269-273.
Google Scholar
Luke§ M., 1994, Divadlojepfekvapeni, ćesky rukopis pro „Czech Theatre” 8, cit. Podle Fenomen Lebl..., s. 275.
Google Scholar
Mathauser Z., 1999, Estetika racionalniho zfeni, Praha, Univerzita Karlova.
Google Scholar
Nädvomikovä A., 1997, Idealni, dobra, nebo śpatnó analogie? „Analogon” 20-21/II-III,
Google Scholar
Authors
Bohuslav HoffmannStatistics
Downloads
Lizenz
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Bohuslav Hoffmann, Novinové sloupky Jiřího Hanáka v ćase elektronicke komunikace , Stylistyka: Bd. 19 (2010): Style a media
- Bohuslav Hoffmann, Čas v modení a postmodení literatuře, zejména dramatické , Stylistyka: Bd. 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Bohuslav Hoffmann, Dva géniové českého literárního humoru 20. století: Josef Švejk a Jára da Cimrman , Stylistyka: Bd. 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- BOHUSLAV HOFFMANN, Text jako sít- styl jako hra , Stylistyka: Bd. 4 (1995): Tekst i styl - Text and style - Текст и стиль