Лайтмотивни думи в поезията на Димчо Дебелянов
КОНСТАНТИН Г. ПОПОВ
Abstract
Dimclю Debelianov was one of the most tender Bulgarian poets. Не was just 29 years old when Ье was killed in the First World W ar and Ьis peotry is full of dreams for beauty, sun beams and spring tlowers, masterfully opposed to the dark side of life - parting with
Ьis lovely mother and lюme. Romance and reality merge to create new poetical reality, touching anyone's Ьeart. Leading words in this poetry are а subject of particular interest, constructing its basis. These words are strongly coherent throughout his 130 poems ad their analysis could lead to some interesting general conclusions: D.Debelianov prefers antonyms, namely, night- day, dark- light, death- life, but, also, his poetry is domi11ated Ьу words typical for the romanticism a11d symbolism from the early :ХХ century:dream, reverie, weary,
Ьеат, etc. Briefly, the character of the leading words shows that grief a11d despair are only temporary feelings, whereas the happiness from Iife, flowers, sun and moon, dreams and reverie dominate in the poetry of D.Debelianov.
Literaturhinweise
Власов М., 1971, Из наблюдешй над сти;шем Н.А.Неkрасова, ,,Русский язык в школе", Nо 6.
Дебелянов Д., 1970, Съчинения в два тома, София, т.1.
Дюбуа Ж, Ф.Эделин, Ж-М.Клинкенберг, Ф.Мэнге, Ф.Пир, А.Трианон, 1986, Общая ритори,са Москва.
Петров З., 1970, Безволевият владетел на спомените Дебелянов 1970.
Попов К., 1970, Идейно-художествената роля на леkсиkалния повтор в поезията на Христо Ботев. Христо Ботев. Нови изследования, София.
Authors
КОНСТАНТИН Г. ПОПОВStatistics
Downloads
Lizenz
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.