Styl dedykacji rękopiśmiennej a czas

Maria Krauz




Abstract

The article gives analysis of author’s manuscript dedications inscribed predominantly on the title page. The dedication is a short text, closed in terms of content and composi- tion, in which author ascribes his/her work. The basie pattem of dedicatory formula inclu- des: a name of addressee, a reąuest for reception and a signature of addresser.On one hand dedicatory formulae as the typical minimal texts, serving a polite function of a language, retain continuity and permanence of some of the structures (a few linguistic conventions are repeated); on the other they are distinguished by individual, original mo- difications conceming mainly well thought out and elaborated forms in comparison with minimal pattem.The stylistic form of a dedication depends largely on the relation between addresser and recipient, sociol status of interlocutors, type of relations, the choice of functional style, situation in which the action is performed, the time of formation is less important.Even thought contemporary dedications are characterized by morę straightforward way of addressing recipient, diversity of occasions and spontaneity, they still retain so- lemn naturę of statement.

Keywords:

text, style, dedication, manuscript dedication

Czekajewska A., 1962, O listach dedykacyjnych w polskiej książce XVI wieku, „Roczniki Biblioteczne”, z. 1-2, s. 21-55.

Fac K., Dedykacje rękopiśmienne w księgozbiorze Stanisława Pigonia w Bibliotece Głównej WSP w Rzeszowie, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie” 1987, z. 110. Prace Bibliotekoznawcze 4, s. 59-83.

Gorzkowski A., 2003, List dedykacyjny Filipa Kallimacha-Buonaccorsiego. — Retoryka a tekst literacki, red. M. Hanczakowski, J. Niedźwiedź, Kraków, s. 10-22.

Kowalik K., 2001, Adresat i autor w strukturze tekstów dedykacyjnych, „Prace Filologiczne”, t. XLVI, Warszawa, s. 355-363.

Krauz M., Kształt stylistyczny i wyznaczniki gatunkowe dedykacji rękopiśmiennej (w druku).Kubiszyn-Mędrala Z., 2001, Zwroty adresatywne w polskiej telewizji w latach siedemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, „Język Polski” LXXXI, z. 3.

Marcjanik M., 2000, Polska grzeczność językowa, Kielce (wyd. II poprawione).

Mayenowa M. R., Werpachowska A., O sentencji jako początku tekstu lirycznego. — Teoria tekstu. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, Wrocław 1986, s. 9-16.

Ocieczek R., 1967, Kształt literacki listu dedykacyjnego w „Officina ferraria”. — Roździeńskiego, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Katowicach”, z. 4, s. 61-73.

Ocieczek R., 1977, O listach dedykacyjnych literatów polskich XVII w., „Ruch Literacki”, z. 6.

Pisarkowa K., 1979, Jak się tytułujemy i zwracamy do drugich, „Język Polski” LIX, z. 1.

Przybylska R., 2001, Czy w języku polskim istnieje osobna kategoria adresatywów? - Język w komunikacji, t. 1, red. G. Habrajska, Łódź.

Rękopiśmienne dedykacje autorskie w księgozbiorze Ossolineum, zebrał i opracował J. Długosz, Wrocław 1967.

Skubalanka T., 1993, O rozwoju stylów językowych, „Stylistyka” II, s. 5-13.Sławiński J. (red.), 2002, Słownik terminów literackich, wyd. IV, Wrocław.

Tomiczek E., 1983, System adresatywny współczesnego języka polskiego i niemieckiego, „Acta Universitatis Wratislavientis” nr 730, Wrocław.

Trzynadlowski J., 1967, O dedykacji. - Rękopiśmienne dedykacje autorskie w księgozbiorze Ossolineum, zebrał i opracował J. Długosz, Wrocław, s. 5-15.

Zaręba L„ 1981, Formy zwracania się do osób drugich w języku polskim i francuskim, „Język Polski” LXI, z. 1-2.

Published
2021-02-21

Cited by

Krauz, M. (2021). Styl dedykacji rękopiśmiennej a czas. Stylistyka, 16, 541–551. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3652

Authors

Maria Krauz 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.