Przełom, powtórzenia, przemiany. O polskiej poezji lat dziewięćdziesiątych
Romualda Piętkowa
Abstract
The subject matter of the article is the poetry of the nineties. The author presents three generations of new poets, focusing on the youngest. The paradigm of the postmodernistic culture causes that the transforn1ations in poetry can be considered in three aspects: the spheres of language, values and communication. The issues characteristic of the post-war poetry, such as the attitude to the literary tradition and reality and also hybridism and intertextuality of the text gain same new illumination in juxtaposition with the theses of deconstructionism.
References
,,Dykcja", 1999, nr 11-12.
,,Fronda", 200 I, zima nr 24/26.
,,Opcje",1999, nr 2 (25).
,,Studium", 1999, nr 5 (19); 2001, nr 1(27).
Antologia, oprac. W. Wilczyk, Oficyna Literacka, Kraków I 999.
Antologia nowej poezji polskiej /990-1999, oprac. R. Honet i M. Czyżewski, Zielona Sowa, Kraków 200 I.
Baran M., Sosnowiec jest jak kobieta, Fundacja „bruLionu", Warszawa-Kraków 1992.
Inny świt, red. M. Kisiel, Katowice 1994.
,,kursywa", http://free.art.pl/kursywa.
Lekszycki P., wiersze przygodowe i dokumentalne, Kartki. Białystok 200 I.
Macie swoich poetów. Lilyka polska urodzona po 1960 roku. Wypisy, wybór i oprac. P. Dunin-Wąsowicz, J. Klejnocki i K. Varga, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 1997.
Podgórnik M., Paradiso, Biuro Literackie Port Legnica, Legnica 2001.
Różewicz T., zawsze fragment. recycling, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998.
Sommer P., Pamiątki po nas. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.
Świetlicki M. Trzecia polowa, Wydawnictwo aS, Poznań 1996.
Świetlicki M. Czynny aż do odwołania, Czarne, Wołowiec 2001.
W swoją stronę. Antologia młodej poezji Śląska i Zagłębia, red. P. Majerski, Ego, Katowice 2000.
Wiedemann A., Rozrusznik, Kraków 1998.
Zadura B., Cisza, Wydawnictwo aS, Pozna11 1994.
Literatura
Balcerzan E., 2000, J 3 akapitów na koniec stulecia, ,,Arkusz" nr 3.
Balcerzan E., 1997, Płacz pokoleń, śmiech pokoleń, Kraków.
Chwin S., 1995, Wstęp. - W. Wencel, Wiersze, Warszawa.
Czapliński P., Śliwiński P., 1999, Literatura polska 1976-98, Kraków.
Dąbrowska E., 200 I, Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole.
Dunin-Wąsowicz P., 2000, Oko smoka. Literatura tzw. pokolenia „brulionu" wobec rzeczywistości III RP, Warszawa.
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Grupi6ski R., Kiec I., 1997, Niebawem spadnie bioto, czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań.
Kisiel M., 1998, Świadectwa, znaki. Glosy o poezji najnowszej, Katowice.
Klejnocki J ., Sosnowski J ., 1996, Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia „bruLionu" (1986-1996), Warszawa.
Kornhauser J.,1995, Międzyepoka. Szkice o poezji i k1ytyce, Kraków.
Lyotard J.-F., 1996, Wzniosłość i awangarda. Przeł. M. Bie11czyk, ,,Teksty Drugie" nr 2-3.
Majerski P., 2000, Wstęp. - W swoją stronę. Antologia młodej poezji Śląska i Zagłębia, red. Tenże, Katowice.
Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy. Szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.
Nasiłowska A., 1996, Kto się boi dzikich? ,,Teksty Drugie" nr 5.
Nycz R. (red.) 2000, Dekonstrukcja w badaniach literackich, Gdańsk.
Orski M., 1995, A mwy runęły. Książka o nowej literaturze, Wrocław.
Orski M., 1997, Autokreacje i mitologie (zwięzły opis spraw literatury lat 90.), Wrocław.
Ostaszewski R., 200 I, Fortece i przesmyki. O gettowości w krytyce literackiej, ,,Opcje"nr 3-4.
Pawelec D., 1998, Debiuty i powroty. Czytanie w czas przełomu, Katowice.
Piętkowa R., Witosz B., 1994, K1yzys rozmowy jako sygnał przeobrażeń modelu Językowych interakcji, [w:] Przemiany współczesnej polszczyzny, red. S. Gajda, Z. Adamiszyn, Opole.
Piętkowa R., 1996, Wizualizacja semantyki. O niektórych sposobach zapisu we współczesnych tekstach. - Styl a tekst, red. S. Gajda, M. Balowski, Opole.
Piętkowa R., 2000, Tu i teraz tekstu literackiego - przestrzeń i czas w wymiarze pragmatycznym. - Kategorie pragmatyczne w tekście literackim, red. E. Sławkowa.
Piętkowa R., 2002 .. .A przestrzeń jaka jest? ... Czy lotna przestrzeń Einsteina, relatio ruchu i ruchu -zmiany w języku i obrazowaniu poetyckim. - Przestrzeń w Języku i kulturze, red. J. Adamowski, Lublin.
Piętkowa R., (w druku) .. .Jeśli będziemy ze sobą rozmawiać ... O aksjologicznym wymiarze rozmowy myśli kilka. - Porozmawiajmy o rozmowie. l Konferencja Internetowa, red. M. Kita, Katowice.
Podsiadło J., 1999, Skrzynki i dzwonki przetrwają. Z Jackiem Podsiadłą rozmawia Piotr Marcinkiewicz, ,,Opcje" nr 1.
Rymkiewicz J. M., 1967, Czym jest klasycyzm. Manifesty poetyckie, Warszawa.
Rymkiewicz J. M., 1996, Terror szyderców, ,,Fronda" nr 6.
Sławek T., I 977, Sztuka słowa, sztuka życia. - Spór o poezję, red. S. Piskor, Kraków.
Sławiński J. 1990, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980. - Tenże, Teksty i teksty, Warszawa
Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Warszawa.
Welsch W., 1997, Estetyka i anestetyka, przekł. M. Łukasiewicz. - Postmodernizm.
Authors
Romualda PiętkowaStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2003 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Romualda Piętkowa, Bożena Witosz, Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe, red. M. Pytasz, Gorzów Wielkopolski : Silva Rerum, 1993, 237 s. , Stylistyka: Vol. 3 (1994): Comparative Stylistics
- Romualda Piętkowa, E. Dąbrowska, Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole 2001 , Stylistyka: Vol. 11 (2002): Stylistics and Poetics