Przełom, powtórzenia, przemiany. O polskiej poezji lat dziewięćdziesiątych

Romualda Piętkowa




Анотація

The subject matter of the article is the poetry of the nineties. The author presents three generations of new poets, focusing on the youngest. The paradigm of the postmodernistic culture causes that the transforn1ations in poetry can be considered in three aspects: the spheres of language, values and communication. The issues characteristic of the post-war poetry, such as the attitude to the literary tradition and reality and also hybridism and intertextuality of the text gain same new illumination in juxtaposition with the theses of deconstructionism.


Żródła

,,Dykcja", 1999, nr 11-12.

,,Fronda", 200 I, zima nr 24/26.

,,Opcje",1999, nr 2 (25).

,,Studium", 1999, nr 5 (19); 2001, nr 1(27).

Antologia, oprac. W. Wilczyk, Oficyna Literacka, Kraków I 999.

Antologia nowej poezji polskiej /990-1999, oprac. R. Honet i M. Czyżewski, Zielona Sowa, Kraków 200 I.

Baran M., Sosnowiec jest jak kobieta, Fundacja „bruLionu", Warszawa-Kraków 1992.

Inny świt, red. M. Kisiel, Katowice 1994.

,,kursywa", http://free.art.pl/kursywa.

Lekszycki P., wiersze przygodowe i dokumentalne, Kartki. Białystok 200 I.

Macie swoich poetów. Lilyka polska urodzona po 1960 roku. Wypisy, wybór i oprac. P. Dunin-Wąsowicz, J. Klejnocki i K. Varga, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 1997.

Podgórnik M., Paradiso, Biuro Literackie Port Legnica, Legnica 2001.

Różewicz T., zawsze fragment. recycling, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998.

Sommer P., Pamiątki po nas. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.

Świetlicki M. Trzecia polowa, Wydawnictwo aS, Poznań 1996.

Świetlicki M. Czynny aż do odwołania, Czarne, Wołowiec 2001.

W swoją stronę. Antologia młodej poezji Śląska i Zagłębia, red. P. Majerski, Ego, Katowice 2000.

Wiedemann A., Rozrusznik, Kraków 1998.

Zadura B., Cisza, Wydawnictwo aS, Pozna11 1994.

Literatura

Balcerzan E., 2000, J 3 akapitów na koniec stulecia, ,,Arkusz" nr 3.

Balcerzan E., 1997, Płacz pokoleń, śmiech pokoleń, Kraków.

Chwin S., 1995, Wstęp. - W. Wencel, Wiersze, Warszawa.

Czapliński P., Śliwiński P., 1999, Literatura polska 1976-98, Kraków.

Dąbrowska E., 200 I, Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej, Opole.

Dunin-Wąsowicz P., 2000, Oko smoka. Literatura tzw. pokolenia „brulionu" wobec rzeczywistości III RP, Warszawa.

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.

Grupi6ski R., Kiec I., 1997, Niebawem spadnie bioto, czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań.

Kisiel M., 1998, Świadectwa, znaki. Glosy o poezji najnowszej, Katowice.

Klejnocki J ., Sosnowski J ., 1996, Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia „bruLionu" (1986-1996), Warszawa.

Kornhauser J.,1995, Międzyepoka. Szkice o poezji i k1ytyce, Kraków.

Lyotard J.-F., 1996, Wzniosłość i awangarda. Przeł. M. Bie11czyk, ,,Teksty Drugie" nr 2-3.

Majerski P., 2000, Wstęp. - W swoją stronę. Antologia młodej poezji Śląska i Zagłębia, red. Tenże, Katowice.

Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy. Szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.

Nasiłowska A., 1996, Kto się boi dzikich? ,,Teksty Drugie" nr 5.

Nycz R. (red.) 2000, Dekonstrukcja w badaniach literackich, Gdańsk.

Orski M., 1995, A mwy runęły. Książka o nowej literaturze, Wrocław.

Orski M., 1997, Autokreacje i mitologie (zwięzły opis spraw literatury lat 90.), Wrocław.

Ostaszewski R., 200 I, Fortece i przesmyki. O gettowości w krytyce literackiej, ,,Opcje"nr 3-4.

Pawelec D., 1998, Debiuty i powroty. Czytanie w czas przełomu, Katowice.

Piętkowa R., Witosz B., 1994, K1yzys rozmowy jako sygnał przeobrażeń modelu Językowych interakcji, [w:] Przemiany współczesnej polszczyzny, red. S. Gajda, Z. Adamiszyn, Opole.

Piętkowa R., 1996, Wizualizacja semantyki. O niektórych sposobach zapisu we współczesnych tekstach. - Styl a tekst, red. S. Gajda, M. Balowski, Opole.

Piętkowa R., 2000, Tu i teraz tekstu literackiego - przestrzeń i czas w wymiarze pragmatycznym. - Kategorie pragmatyczne w tekście literackim, red. E. Sławkowa.

Piętkowa R., 2002 .. .A przestrzeń jaka jest? ... Czy lotna przestrzeń Einsteina, relatio ruchu i ruchu -zmiany w języku i obrazowaniu poetyckim. - Przestrzeń w Języku i kulturze, red. J. Adamowski, Lublin.

Piętkowa R., (w druku) .. .Jeśli będziemy ze sobą rozmawiać ... O aksjologicznym wymiarze rozmowy myśli kilka. - Porozmawiajmy o rozmowie. l Konferencja Internetowa, red. M. Kita, Katowice.

Podsiadło J., 1999, Skrzynki i dzwonki przetrwają. Z Jackiem Podsiadłą rozmawia Piotr Marcinkiewicz, ,,Opcje" nr 1.

Rymkiewicz J. M., 1967, Czym jest klasycyzm. Manifesty poetyckie, Warszawa.

Rymkiewicz J. M., 1996, Terror szyderców, ,,Fronda" nr 6.

Sławek T., I 977, Sztuka słowa, sztuka życia. - Spór o poezję, red. S. Piskor, Kraków.

Sławiński J. 1990, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980. - Tenże, Teksty i teksty, Warszawa

Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Warszawa.

Welsch W., 1997, Estetyka i anestetyka, przekł. M. Łukasiewicz. - Postmodernizm.
##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2021-03-17

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Piętkowa, R. (2021). Przełom, powtórzenia, przemiany. O polskiej poezji lat dziewięćdziesiątych. Stylistyka, 12, 89–108. вилучено із https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3730

##libcom.authors##

Romualda Piętkowa 

##libcom.statistics##

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.


Ліцензія

Авторське право (c) 2003 Stylistyka

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.