Sto sonetów Kazimierza Tetmajera
JAN JAKÓBCZYK
Abstract
The Sonnet in Kazimierz Przerwa-Tetmajer’s works takes a prominent place. In Polish literature at the turn of the XX century we can observe the ususual popularity of this literary genre. The success of it is connected with the popularity of Sonety Krymskie and Odeskie by Mickiewicz and the works of Adam Asnyk, Maria Konopnicka, and in Młoda Polska: Jan Kasprowicz, A. Lange czy K. Zawistowska e.t.c.
Tetmajer composes his sonnets in different series. The rules of linking these poems into larger pieces and the meanings which result from these connections - are the objects of the research presented in this work.
References
Błoński J., 1968, Kazimierz Tetmajer. - Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Literatura polska okresu Młodej Polski, t.l, Warszawa.
Błoński J., 1996, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków.
Floryński W., 1925, Wstęp do: Sonet polski. Antologia, Kraków.
GrzędzieIska M., 1981, Poezja postyczniowa wobec tradycji romantycznej. — Problemy polskiego romantyzmu, pod red. M. Żmigrodzkiej, Wrocław.
Jabłońska K., 1969, Kazimierz Tetmajer. Próba biografii, Kraków.
Kolbuszewski J., 1979, Młodopolskie sonety o sonecie, Acta Universitatis Wratislaviensis, Prace Literackie XX, Wrocław.
Kolbuszewski J., 1977, Tatrzańska sonetomania. - Osobliwości i sensacje tatrzańskie, Kraków.
Krzyżanowski J., 1968, Wstęp do: Kazimierz Tetmajer, Poezje wybrane, BN, S. I. Nr 123, Wrocław.
Lange A., 1899, Wstęp do: Księga sonetów poetów polskich, Warszawa.
Lichański S., 1967, “Polscy parnasiści". - tegoż, Cienie i profile, Warszawa.
Lichański S., 1967, Duch światła i grania. (W stulecie Tetmajera), -tegoż, Cienie i profile.
Nowakowski K. 1994, Arnold Bocklin. Chwała i zapomnienie, Kraków.
Nycz R., 1997, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław.
Opacka A., 1975, “Sonety pełtewne " - walka z romantyczną konwencją. - A. Opacka, I. Opacki, Ruch konwencji. Szkice o poezji romantycznej, Katowice.
Opacki L, 1975, Z zagadnień cyklu sonetowego. - A. Opacka, I. Opacki, Ruch konwencji. Szkice o poezji romantycznej, Katowice.
Opacki L, 1995, Człowiek w sonetach przełomu. (O sonetach Mickiewicza), - tegoż, “W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów, Katowice.
Podraza-Kwiatkowska M., 1986, Tetmajer - mistyk, “Ruch Literacki”, nr 6.
Podraza-Kwiatkowska M., 1995, Młodopolskie doświadczenie transcendencji. - Stulecie Młodej Polski, pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków.
Podraza-Kwiatkowska M., 1975, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków.
Stała M., 1994, Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków.
Wyka K., 1971, “Macie serc waszych wykładaczy...". - tegoż, Wędrując po tematach, t.2, Kraków.
Zacharska J., 1997, Wczesna liryka Tetmajera. - tejże Lektury młodopolskiej, Warszawa. Zgorzelski Cz., 1976, Pielgrzym “w kramie dostatków i krasy". — tegoż, O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeń i uogólnień, Warszawa.
Authors
JAN JAKÓBCZYKStatistics
Downloads
License
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.