Sto sonetów Kazimierza Tetmajera

JAN JAKÓBCZYK




Аннотация

The Sonnet in Kazimierz Przerwa-Tetmajer’s works takes a prominent place. In Polish literature at the turn of the XX century we can observe the ususual popularity of this literary genre. The success of it is connected with the popularity of Sonety Krymskie and Odeskie by Mickiewicz and the works of Adam Asnyk, Maria Konopnicka, and in Młoda Polska: Jan Kasprowicz, A. Lange czy K. Zawistowska e.t.c.
Tetmajer composes his sonnets in different series. The rules of linking these poems into larger pieces and the meanings which result from these connections - are the objects of the research presented in this work.


Baranowska M., 1997, Wstęp do: Księga sonetów, Kraków.

Błoński J., 1968, Kazimierz Tetmajer. - Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Literatura polska okresu Młodej Polski, t.l, Warszawa.

Błoński J., 1996, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków.

Floryński W., 1925, Wstęp do: Sonet polski. Antologia, Kraków.

GrzędzieIska M., 1981, Poezja postyczniowa wobec tradycji romantycznej. — Problemy polskiego romantyzmu, pod red. M. Żmigrodzkiej, Wrocław.

Jabłońska K., 1969, Kazimierz Tetmajer. Próba biografii, Kraków.

Kolbuszewski J., 1979, Młodopolskie sonety o sonecie, Acta Universitatis Wratislaviensis, Prace Literackie XX, Wrocław.

Kolbuszewski J., 1977, Tatrzańska sonetomania. - Osobliwości i sensacje tatrzańskie, Kraków.

Krzyżanowski J., 1968, Wstęp do: Kazimierz Tetmajer, Poezje wybrane, BN, S. I. Nr 123, Wrocław.

Lange A., 1899, Wstęp do: Księga sonetów poetów polskich, Warszawa.

Lichański S., 1967, “Polscy parnasiści". - tegoż, Cienie i profile, Warszawa.

Lichański S., 1967, Duch światła i grania. (W stulecie Tetmajera), -tegoż, Cienie i profile.

Nowakowski K. 1994, Arnold Bocklin. Chwała i zapomnienie, Kraków.

Nycz R., 1997, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław.

Opacka A., 1975, “Sonety pełtewne " - walka z romantyczną konwencją. - A. Opacka, I. Opacki, Ruch konwencji. Szkice o poezji romantycznej, Katowice.

Opacki L, 1975, Z zagadnień cyklu sonetowego. - A. Opacka, I. Opacki, Ruch konwencji. Szkice o poezji romantycznej, Katowice.

Opacki L, 1995, Człowiek w sonetach przełomu. (O sonetach Mickiewicza), - tegoż, “W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów, Katowice.

Podraza-Kwiatkowska M., 1986, Tetmajer - mistyk, “Ruch Literacki”, nr 6.

Podraza-Kwiatkowska M., 1995, Młodopolskie doświadczenie transcendencji. - Stulecie Młodej Polski, pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków.

Podraza-Kwiatkowska M., 1975, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków.

Stała M., 1994, Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków.

Wyka K., 1971, “Macie serc waszych wykładaczy...". - tegoż, Wędrując po tematach, t.2, Kraków.

Zacharska J., 1997, Wczesna liryka Tetmajera. - tejże Lektury młodopolskiej, Warszawa. Zgorzelski Cz., 1976, Pielgrzym “w kramie dostatków i krasy". — tegoż, O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeń i uogólnień, Warszawa.

Опубликован
2021-06-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##

JAKÓBCZYK, J. (2021). Sto sonetów Kazimierza Tetmajera. Stylistyka, 8, 147–169. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4094

Authors

JAN JAKÓBCZYK 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.


Лицензия

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.