Analiza porównawcza tytułów podręczników do nauki języka hiszpańskiego i języka polskiego jako obcego
Abstract
The title of a textbook for learning a foreign language is a seemingly small and uninteresting element of the text, which, in a situation of real contact with the book, becomes a bridge between the learner and the text of the textbook (Uździcka 2007).
Additionally, it serves many functions – from informational, through emotive to phatic.
The titles also include conceptual metaphors (Lakoff, Johnson 1980), understood as carriers of meaning, as well as tools of thinking and action that show a view of the learning process. The analysis of the titles is comparative, i.e. 50 titles of textbooks
for Spanish as a foreign language and the same number for Polish as a foreign language were examined. The conclusions therefore take into account cultural aspects, which is an attempt to find the causes of differences and similarities between them.
The study therefore falls within the scope of interest in cultural onomastics, showing how a selected fragment of reality is perceived in terms of a fixed “mental pattern” (Lech-Kirstein 2015). The presented analysis covers the formal and functional characteristics of the title structure, in which the examined units were grouped according to the criteria of formal analysis and semantic types
Keywords:
didactic style, ideonyms, cultural onomastics, glottodidactics, conceptual metaphorsReferences
Bartmiński J., 2008, Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna? – Język a Kultura. Tom Jubileuszowy, t. 20, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 15–23.
Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Burzyńska A., 2001, Kognitywna teoria metafory w nauczaniu języka polskiego jako obcego. – Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak i J. Tambor, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 109–118.
Google Scholar
Drabik B., 2018, Obrazowanie w geście kultowym: analiza znaku krzyża z wykorzystaniem koncepcji schematów wyobrażeniowych. – Multimodalność komunikacji, red. J. Winiarska, A. Załazińska, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 73–87.
Google Scholar
Dunin-Dutkowska A., 2018, Teksty multimodalne w glottodydaktyce. – Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman i D. Kępa-Figura, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 91–106.
Google Scholar
Evans V., 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, przeł. M. Buchta, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Google Scholar
ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2001, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 1987, Społeczna determinacja nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka”, 6, s. 79–89.
Google Scholar
Gajek E., 2012, Nauczyciel wobec komputerowo wspomaganej akwizycji języka – ujęcie glottodydaktyczne, Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Johnson M., 1987, The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, Chicago–London: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Kalisz R., Kubiński W., 1998, Dwadzieścia lat językoznawstwa kognitywnego w USA i w Polsce – próba bilansu. – Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów, red. R. Kalisz, W. Kubiński, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 7–27.
Google Scholar
Koczerhan M. P., 2009, Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego. Podręcznik, przeł. P. Jóźwikiewicz, Cz. Lachur, A. Nowacki, Kępa: Wydawnictwo Nowik.
Google Scholar
Krzeszowski T. P., 1998, Aksjologiczne aspekty metafor. – Językoznawstwo kognitywne, red. W. Kubiński, R. Kalisz, E. Modrzejewska, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M., 1980, Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Lech-Kirstein D., 2015, Zwrot kulturowy w badaniach onomastycznych, „Polskie Spotkania Językoznawcze”, 30, s. 85–95.
Google Scholar
Lech-Kirstein D., 2019, Językowy obraz polskiej blogosfery (na podstawie nazw blogów). – Reprezentacje świata w dyskursach, red. B. Duda, B. Ciesek-Ślizowska, E. Ficek, K. Sujkowska-Sobisz, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 223–232.
Google Scholar
Malec M., 2001, Imię w polskiej antroponimii i kulturze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.
Google Scholar
Maliszewski B., 2017, Obrazowo mówiąc. O grach wizualno-werbalnych na okładkach tygodników publicystycznych, „Półrocznik Językoznawczy Tertium”, 2, s. 21–35.
Google Scholar
Maliszewski B., 2018, Przez słowa i obrazy – o multimodalności metafory na okładkach czasopism publicystycznych. – Współczesne media. Media multimodalne, t. 1, red. D. Kępa-Figura i I. Hofman, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 151–164.
Google Scholar
Olechowska P., 2018, Metadziennikarstwo – funkcje okładek tygodników społeczno-politycznych z 2016 roku w analizie multimodalnej. – Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman i D. Kępa-Figura, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 119–150.
Google Scholar
Osiński G., Osińska V., Niedźwiecka-Ambroziak J., Krysiński P., Szalach A., 2018,
Google Scholar
Analiza wizualna układów kompozycyjnych okładek książek metodą eye trackingu, „Przegląd Biblioteczny” (Warszawa), 3, s. 403–421.
Google Scholar
Pajdzińska A., 1993, Frazeologizmy jako tworzywo współczesnej poezji, Lublin: Wydawnictwo AWH.
Google Scholar
Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW Prasa.
Google Scholar
Siatkowski S., 1977, Elementy realioznawcze i literackie nauczania języka rosyjskiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Skowronek K., 1997, Polskie nazwiska a kultura. Propozycja badań kognitywnych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, 53, s. 145–156.
Google Scholar
Skowronek K., Skowronek B., 2003, Ideonimy polskich filmów fabularnych (1947–2002). – Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, s. 610–628.
Google Scholar
Szulowska W., 2021, Z problemów metodologii badań onomastycznych, „Prace Językoznawcze”, XXIII/2, s. 43–54.
Google Scholar
Uździcka M., 2007, Tytuł utworu literackiego. Studium lingwistyczne, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Wasilewska H., 2013, Znaczenie przyjaźni w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży, „Nauczyciel i Szkoła”, 53, s. 83–101.
Google Scholar
Wilińska M., 2020, Wada oświadczenia woli jako metafora w akcie normatywnym, „Studia Iuridica”, 83, s. 250‒261
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Anna Andrzejewska, Agata Blisko, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków: Universitas, 2014, 472 s. , Stylistyka: Vol. 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl