Kultura a styl wypowiedzi autobiograficznej – dyskursywność 1 dzienników Zygmunta Mycielskiego i Stefana Kisielewskiego
Ewa Biłas-Pleszak
Résumé
Discourse, understood as a category of the cognitive character, was applied in this article to analyse the diaries of two Polish composers and feature writers – Stefan Kisielewski and Zygmunt Mycielski, written in the communist Poland. The purpose of the analysis was to show how this special cultural, social and political context was reflected in their works and how it affected their choices as far as the style and topics were concerned. This paper was also supposed to single out various types of discourses and discursive strategies in the authors’ diaries. A particular attention was paid to the selfawareness of the writers and methods of its expression, either in a direct or oblique way, which often requires an active, almost “archaeological” reading that involves revealing new reserves of meanings from under another layer of words. The performed analysis leads to the conclusion that various types of discourses (anti-totalitarian, chronicle, critical and musical, political, intimate) are present in the discussed works. The above conclusion invites one to ask the following question (which sets a further direction in the research): To what extent is it an individual feature of the authors’ works and to what extent is it a certain element of the style of this period?
Mots-clés :
musical discourse, autobiographical literature, styleRéférences
Duszak A., Fairclough N. (red.), 2008, Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków.
Foucault M., 2009, O archeologii nauk. W odpowiedzi Kołu epistemologicznemu. – Język, dyskurs, społeczeństwo, red. L. Rasiński, Warszawa.
Grzeniewski L. B., 1998, Wprowadzenie. – S. Kisielewski, Dzienniki, Warszawa.
Guilhaumou J., Maldidier D., Robin R., 1994, Discours et archive, Liège.
Hejmej A., Hawryszków K., Cudzich-Budniak K. (red.), 2011, Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991), Kraków.
Howarth D., 2008, Dyskurs, Warszawa.
Kiklewicz A., 2012, Czwarte królestwo. Język a kontekst w dyskursach współczesności, Warszawa.
Kisielewski S., 1998, Dzienniki, Warszawa.
Labocha J., 2000, Tekst autobiograficzny jako pewna wizja świata. – Język a kultura. t. 13: Językowy obraz świata i kultura, red., J. Anusiewicz, Wrocław.
Lejeune Ph., 1975, Pakt autobiograficzny, „Teksty”, 5.
Mycielska-Golik Z., 1998, Słowo wstępne. – Z. Mycielski, Niby-dziennik, Warszawa.
Mycielska-Golik Z., 1999, Nota edytorska. – Z. Mycielski, Dzienniki 1950–1959, Warszawa.
Mycielski Z., 1998, Niby-dziennik, Warszawa.
Mycielski Z., 1999, Dzienniki 1950–1959, Warszawa.
Mycielski Z., 2001, Dzienniki 1960–1969, Warszawa.
Stęszewski J., 1999, Zygmunt Mycielski. Kompozytor – pisarz – myśliciel – autorytet. – Z. Mycielski, Dzienniki 1950–1959, Warszawa.
Wiszniowska M., 2011, Felietony Stefana Kisiela. Próba lektury. – Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991), red. A. Hejmej, K. Hawryszków, K. Cudzich-Budniak, Kraków.
Witosz B., 2001, Dziennik pisany nocą – między gatunkowym a indywidualnym stylem wypowiedzi, „Język Artystyczny”, t. 11, red. B. Witosz, Katowice.
Witosz B., 2009, Dyskurs i stylistyka, Katowice.
Authors
Ewa Biłas-PleszakStatistics
Téléchargements
Licence
(c) Tous droits réservés Stylistyka 2013
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.