Zróżnicowanie wyznaniowe stylu religijnego. Analiza na podstawie polskich modlitw ewangelickich, katolickich i prawosławnych

Aleksandra Pawlikowska




Résumé

The paper is about confessional differences in Polish religious style. In Polish linguistics there is interest in religious communication, but most of the research applies only to Catholic texts. Besides Catholicism, there are many various Christian and non-Christian
religious communities which should be analyzed. The basis for the analysis were prayers of Polish Catholicism, Lutheranism and Orthodoxy. These are three biggest religious communities in Poland. Very important were he structural, pragmatic and cognitive aspects of texts. The method of the analysis was statistics. The statistical analysis showed that there are a lot of differences, especially in
the lexis and pragmatics of prayers, like creation of God and man, speech acts, entropy and redundancy, lexical fields, etc. All of these are determined by theological and ideological rules of the confessions. But it is important to remember that all the texts are still a realization of one style.

Mots-clés :

religious style, prayer, religious community, Catholicism, Lutheranism, Orthodoxy, statistics, difference

Bajerowa I., 1988, Rola języka we współczesnym polskim życiu religijnym. – O języku religijnym, red. M. Karpluk, J. Sambor, Lublin.

Bartmiński J., 1995, Styl potoczny. – Język a kultura, potoczność w języku i kulturze, t. 5, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław.


Borowik I., 2009, Szkice z socjologii religii, Kraków.

Grzegorszykowa R., 2005, Wypowiedzi religijne jako forma uczestnictwa w sacrum. – Język religijny dawniej i dziś, t. 2, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań.

Grzelak E., 2005, Zróżnicowanie funkcjonalne języka religijnego. – Język religijny dawniej i dziś, t. 2, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań.

Kamińska-Szmaj I., 1992, Różnice leksykalne między stylami funkcjonalnymi polszczyzny pisanej, Wrocław.

Kajtoch W., 2011, Językowe obrazy świata w prasie młodzieżowej i alternatywnej, t. 1, Kraków.

Makuchowska M., 1998, Modlitwa jako gatunek stylu religijnego, Opole.

Makuchowska M., 2008, Bibliografia języka religijnego 1945–2005, Tarnów.

Markowski A., 1990, Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, t. 1–2, Wrocław.

Mistàik J., 1992, Religiosnyj stil, „Stylistyka”, I, s. 82–89.

Pawlikowska A., Język religijny na tle pięciu stylów polszczyzny pisanej, w druku a.

Pawlikowska A., Język religijny polskiego katolicyzmu, ewangelicyzmu i prawosławia, w druku b.

Religie świata. Encyklopedia PWN, 2008, Warszawa.

Rybka M., Sławek J., O ewolucji funkcji komunikatywnej. Na podstawie porównania katechizmów z wieku XX i współczesnego. – Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2008.

Sambor J., 1972, Słowa i liczby. Zagadnienia językoznawstwa statystycznego, Wrocław.

Winiarska I., 2004, Słownictwo religijne polskiego kalwinizmu na tle terminologii katolickiej, Warszawa.

Wojtak M., 1992, O początkach stylu religijnego w polszczyźnie, „Stylistyka”, I, s. 90–97.

Wojtak M., 2004, Styl religijny w perspektywie genologicznej. – Język religijny dawniej i dziś, t. 1, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań.

Publiée
2019-12-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Pawlikowska, A. (2019). Zróżnicowanie wyznaniowe stylu religijnego. Analiza na podstawie polskich modlitw ewangelickich, katolickich i prawosławnych. Stylistyka, 22, 365–381. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1687

Authors

Aleksandra Pawlikowska 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

(c) Tous droits réservés Stylistyka 2013

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.