Sensacyjny charakter informacji naukowej w przekazach popularnonaukowych i upowszechniających wiedzę
Anna Starzec
Résumé
The main field of interest is the sensational character of texts with scientific subject matter. This is a characteristic trait of potentially every field of social life and almost every type of discourse, but in popular science texts and texts popularizing scientific
knowledge it is presented in a more balanced way. On the basis of many examples of texts presented in online information portals the author shows how variously journalists value scientific discoveries and how this opinion depends on the evaluation of the scientific circles. In conclusion, it might be stated that the sensational character, so inseparably connected with tabloids, differs from the sensational character of popular science texts and texts popularizing scientific knowledge.
Mots-clés :
sensational character, scientific subject matter, , popularization of scientific knowledgeRéférences
Bauer Z., 2010, „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji. – Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, Oblicza komunikacji, nr 3.
Berg P., 2012, Boska jak diabli!, „Polityka”, 28.
Białek-Szwed O., 2010, Voyeuryzm medialny na łamach polskich tabloidów. – Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, Oblicza komunikacji, nr 3.
Drożdż M., 2010, Tabloidyczna „produkcja” sensu i wartości. – Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, Oblicza komunikacji, nr 3.
Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 3, Warszawa.
Dunaj B. (red.), 2007, Współczesny słownik języka polskiego, Warszawa.
Gajda S., 2008, Polszczyzna wobec kultury polskiej i europejskiej. – Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, red. S. Gajda, Opole.
Grucza F., 1996, Rola języka w upowszechnianiu wiedzy naukowej, „Nauka”, 2.
Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa M. (red.), 2010, Tabloidyzacja języka i kultur, Wrocław, Oblicza komunikacji, nr 3.
Kawka M., 2011, Internet jako Źródło plotki. – Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 4: Gatunek a komunikacja społeczna, red. D. Ostaszewska, Katowice.
Rotkiewicz M., 2012, Zastrzyk strachu, „Polityka”, 31.
Słownik synonimów, synonim onet/synonim/sensacja.
Szymczak M. (red.), 1992, Słownik języka polskiego, Warszawa.
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Zgółkowa H. (red.), 2002, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 38, Poznań.
Authors
Anna StarzecStatistics
Téléchargements
Licence
(c) Tous droits réservés Stylistyka 2013
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Partage dans les Mêmes Conditions 4.0 International.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice
- Anna Starzec, Jolanta Nocoń, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2009, 280 ss. , Stylistyka: Vol. 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Anna Starzec, Popularyzacja nauki w internecie , Stylistyka: Vol. 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics
- Anna Starzec, Daniel Bartosiewicz, Komunikacyjna funkcja wykładników spójności tekstu, Warszawa 2002, 168 ss. , Stylistyka: Vol. 13 (2004): Styl a płeć
- Anna Starzec, Ulotka medyczna i jej przemiany , Stylistyka: Vol. 16 (2007): Styl i czas - Style and Time